Na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych w Przedsiębiorstwie Kopalni Rud Żelaza "Osiny" w ramach produkcji ubocznej rozpoczęto montaż samochodów ciężarowych z nadwoziami do przewozu osób zwanych potocznie "Osinobusami". Zwiększenie zamówień na pojazd tego typu, na początku lat siedemdziesiątych, spowodowało rozbudowę i unowocześnienie zakładu budowy nadwozi w "Osinach". Pozwoliło to na rozszerzenie profilu produkcyjnego i opracowanie nowych odmian nadwoziowych. Jedną z nich była koncepcja zabudowy pierwszego polskiego samochodu proszkowego zbudowanego w 1972 roku na podwoziu Star A29. Wkrótce, w kooperacji z Katowickimi Zakładami Wyrobów Metalowych w Siemianowicach Śląskich, uruchomiono produkcję seryjną tego pojazdu. W 1978 zmieniono nazwę przedsiębiorstwa, które nazywano odtąd Zakładem Budowy Maszyn "Osiny". W latach osiemdziesiątych producent ten dostarczał na rynek pożarniczy samochody GBM na podwoziach Stara oraz całą gamę samochodów specjalnych na bazie dostawczego Żuka. Opracowano tam również kilka nowych konstrukcji (Star 266 SRt, FSO Truck SLRd oraz nową koncepcję samochodu GBM). Pojazdy te wyprodukowano jednak tylko w pojedynczych egzemplarzach lub bardzo krótkich seriach.



Star 200 ZBM - GBM 2/8
Star 200 ZBM - GBM 3,5/8
Star 266 ZBM - GBM 2/8
Star 660 ZBM - GBM 2/8