Portowa Straż Pożarna gdańskiego portu została powołana 1 września 1946 roku. Miało to związek z niewystarczającym zabezpieczeniem przeciwpożarowym portu, któremu nie mógł podołać IV Oddział Miejskiej Zawodowej Straży Pożarnej z Nowego Portu. Początkowo warunki socjalno - bytowe jednostki były ciężkie, a taki stan rzeczy zmieniło dopiero oddanie do użytku nowej siedziby PSP w 1951 roku.
W związku z budową Portu Północnego od lat 70 rozpoczął funkcjonowanie II Oddział PSP zlokalizowany na Westerplatte. Według stanu na 1988 rok Portowa Straż Pożarna Portu Gdańsk była jednostką kat. A (10 sekcji na zmianie, łącznie w II oddziałach) z 282 etatami. Obecnie PSP funkcjonuje jako Portowa Straż Pożarna „Florian” Sp. z o.o.
Wyposażenie
(stan na 31.12.1988 r., zestawienie zbiorcze)
- GCBA 6/32 - Jelcz 004
- GCBA 6/32 - Jelcz 004
- GCBA 6/32 - Tatra 148 Karosa CAS32
- GCBA 10/40 - Tatra 148 Skuteng RFT 6610/S
- GCBA 13/48 - Steyr 1490 Rosenbauer SLF 13000
- GCBA 13/48 - Steyr 1490 Rosenbauer SLF 13000
- GCBA 13/48 - Steyr 1490 Rosenbauer SLF 13000
- GBA 2/16 - Magirus-Deutz 170D12 TLF 2000
- GLBA 0,4/2 - Żuk A151C
- GCPr-3000 - Jelcz 315M Total PLF3000
- SD-37 - Magirus-Deutz 232D 15 DLK 37
- SRt - Steyr 1291 Metz RW 2
- SOn 8 - Żuk A1511 ZBM
- SOp - FSO 125p
- SOp - FSO 125p
- Statek pożarniczy
- Statek pożarniczy
- Statek pożarniczy typu Ibis
- Statek pożarniczy
- DW1600 - (?) 3x
- DWP1600 - (?) 2x
- DWP2400 - Total Alco 2400 2x
- DWP2400 - (?) 21x
Ponadto jednostka dysponowała agregatami proszkowymi, agregatami do wytwarzania piany oraz innym wyposażeniem. |