Historia tczewskiej jednostki Kolejowej Straży Pożarnej rozpoczyna się już w 1921 roku, kiedy to grupa pracowników kolei mając na uwadze zabezpieczenie dobytku PKP powołała do życia Ochotniczą Straż Pożarną. Zanim powstała ZZSP główną jednostką ochraniającą obiekty kolejowe była właśnie ZOSP, która funkcjonowała następnie równolegle z ZZSP.
Według stanu na 1990 rok tczewska ZZSP PKP posiadała kat. "B". Była to jedna z największych (o ile nie największa) jednostka kolejowej straży pożarnej w Polsce. ZZSP i ZOSP zostały rozwiązane w latach 90. Wyposażenie trafiło na stan PSP, która częściowo użytkowała wybrane samochody przez kolejne lata. Utworzono również chwilowo JRG PSP nr 2 w Tczewie, która ostatecznie jednak również została zlikwidowana.
Wyposażenie
(stan na 1990 rok)
- SOp - FSO 125p
- GBA 2,5/16 - Jelcz 005
- GBA 3,5/24 - Skoda 706RTHP Karosa ASC 25
- GBA 3,5/24 - Skoda 706RTHP Karosa ASC 25
- GCBA 6/32 - Jelcz 004
- GCBA 6/32 - Jelcz 004
- GCBAPr 6,5/32/1000 - Tatra T148 Rosenbauer ULF 1000/6000
- SRt - Magirus - Deutz 192D 11FA RW-2
- SDł - Żuk A1507 WZŁ
- SW-1000 - (?)
- SH-18 - Star 200 Bumar PM-18P
|