Zawodowa Straż Pożarna w Kielcach

Kielecka straż pożarna swoją historią sięga drugiej połowy XIX wieku, kiedy to w 1873 roku zatwierdzono „Ustawy dla Straży Ogniowej Ochotniczej w Kielcach” uprawomocniające powstanie jednostki. Kilka lat później powołano Miejską Zawodową Straż Pożarną w Kielcach, która na 11 lat zredukowała działalność ochotniczą praktycznie do zera. Dopiero po 1897 roku udało się reaktywować straż ochotniczą. Od 1877 roku siedzibę jednostki stanowił kompleks budynków przy ul. Świętego Leonarda 10.

Rozwój jednostki zahamowany został przez wybuch I wojny światowej, by w XX-leciu międzywojennym nabrać ponownego rozpędu. W latach 20 i 30. XX wieku straż kielecka przeszła motoryzację oraz automobilizację.

Z chwilą rozpoczęcia II wojny światowej kieleccy strażacy brali udział w gaszeniu pożarów powstałych w wyniku bombardowań. 4 września większa część Sił i Środków OSP została ewakuowana w kierunku wschodnim.

W okresie okupacji niemieckiej w 1942 roku powołana została Zawodowa Straż Pożarna w Kielcach. W jej skład weszli członkowie OSP oraz pracownicy Pogotowia Zawodowego. Po odepchnięciu wojsk niemieckich przez Armię Czerwoną w styczniu 1945 roku przystąpiono do żmudnej odbudowy potencjału kieleckiej straży pożarnej, która funkcjonowała już jako jednostka zawodowa. W pierwszych latach powojennych w straży służyło ponad 20 strażaków. 2 zmiany służbowe prowadzone były w systemie 24/24.

Poprawa stanu wyposażenia w samochody i sprzęt pożarniczy nastąpiła w latach 50 i 60. XX wieku. Również pod koniec dekady lat 60. podjęto decyzję o budowie nowej siedziby ZSP zlokalizowanej przy ul. Armii Czerwonej 81, do której jednostka przeniosła się w 1972 roku.

Koniec dekady lat 80. przynosi istotną zmianę w strukturze ZSP w Kielcach. Na bazie zlikwidowanej ZZSP Fabryki Samochodów Specjalizowanych „Polmo-SHL” utworzono II Oddział ZSP z siedzibą przy ul. Robotniczej 18.

W 1992 roku na bazie I i II Oddziału ZSP utworzono JRG 1 oraz JRG 2 PSP w Kielcach. Dodatkowo w strukturze kieleckiej straży pożarnej pojawiła się JRG 3, którą utworzono na bazie zlikwidowanej ZZSP Kieleckiej Fabryki Łożysk Tocznych „Iskra”.

Wyposażenie (stan na koniec lat 40.)

              
- Steyr 1500A + naczepa cysterna 3000 l (adaptacja ZSP)
              
- GM-8 - Ford
              
- GM-8 - Bedford OLBZ N-70

Wyposażenie (stan na początek lat 60., lista niepełna)

              
- GM-8 - Star A20P N-71
              
- GM-8 - Star A20P N-71
              
- GBM 2/8 - Jelcz 002 N-751
              
- SD-17 - Star A25P PZSP
              
- SD-30 - ZiŁ 157K

Wyposażenie (stan na koniec lat 80., lista niepełna)

              
- SOp - FSO 125p
              
- SOp - UAZ 469B
              
- GBA 2,5/16 - Jelcz 005
              
- GBA 3,5/16 - Skoda 706 Karosa ASC 16
 150515 
- GCBA 6/32 - Jelcz 004
              
- GCBA 6/32 - Jelcz 004M
              
- GCBA 8,2/32 - Tatra T815 Karosa CAS 32
              
- GPr-3000 - Jelcz 315M Rosenbauer PLF 3000
              
- SCZ-18 - Jelcz C317 CN18-O/N
              
- SD-30 - IFA W50L DL30
              
- SD-37 - Jelcz P415 Magirus DLK 37
              
- SRt - Star A266 JZS N-541
              
- SPal - Star A200 SHL A3-573

Opis został przygotowany na podstawie informacji zawartych w publikacji "Kielecka straż pożarna w latach 1939 - 2013" autorstwa Panów Krzystofa Janickiego oraz Tadeusza Nowaka.



------------------------------------------------------------------------------------------------------