Początki Kieleckich Zakładów Wyrobów Metalowych Polmo-SHL sięgają początku XX wieku, kiedy to w 1919 roku uruchomiono nowy zakład odlewniczy pod nazwą Suchedniowska Huta „Ludwików”. W XX-leciu międzywojennym Huta "Ludwików" zajmowała się m.in. produkcją garnków, piecyków żeliwnych, odlewów czy też motocykli. Wytwarzała także wyposażenie wojskowe oraz dla służb mundurowych, z których wymienić można np.: hełmy stalowe wz. 31 oraz wz. 35 (popularnie nazywane "Ludwikiem", użytkowane przez straże pożarne i OPL), szable wz. 34 (tzw. "Ludwikówki"), czy też kuchnie polowe.
Po II wojnie światowej produkcja objęła również nowe elementy takie jak np. kabiny dla ciężarówek FSC w Starachowicach. Zakład wyspecjalizował się w tworzeniu nadwozi i pojazdów różnego przeznaczenia, z których najbardziej znane były prawdopodobnie (z resortowego punktu widzenia) miotacze wody na podwoziach Star A29 (Hydromil I) i Jelcz P420 (Jelcz-SHL A3-515 Hydromil II). Takie ukierunkowanie produkcji spowodowało zmianę nazwy przedsiębiorstwa na "Fabryka Samochodów Specjalizowanych Polmo-SHL".
Stałe powiększanie KZWM wymusiło niejako stworzenie jednostki ochrony przeciwpożarowej. Nie jest znana dokładna data jej powstania, jednak funkcjonowała ona już na pewno w latach 50. XX wieku. Początkowo warunki socjalno - bytowe utrzymywały się na niskim poziomie, co zmieniło się dopiero na przełomie lat 60/70. XX w.
Dekady lat 70 i 80. to okres największego rozwoju zakładu oraz ZZSP. Jednostka funkcjonując w siedzibie przy ul. Robotniczej 18 została doposażona w nowy sprzęt, pochodzący również z krajów zachodnich. ZZSP posiadała rejon operacyjny zarówno na terenie FSS "Polmo-SHL", jak i na terenie samych Kielc.
Pod koniec lat 80. jednostka posiadała 75 etatów, z czego na podziale bojowym w systemie 24/48 służyło ok. 20 strażaków na zmianę. W związku z coraz gorszą kondycją finansową przedsiębiorstwa rozpoczęto rozmowy z KWSP w Kielcach, na temat przejęcia ZZSP i utworzenia z niej oddziału ZSP.
Od początku 1990 roku stopniowo następowało przekształcanie ZZSP w II Oddział ZSP w Kielcach. Początkowo jego potencjał ludzki stanowiło 18 funkcjonariuszy, jednak w związku z dalszymi problemami FSS "Polmo-SHL", liczba ta stale się zwiększała. ZZSP ostatecznie została zlikwidowana w 1992 roku, a II Oddział ZSP stał się JRG nr 2 PSP w Kielcach.
Warto zaznaczyć, że po 1992 roku w FSS "Polmo-SHL" rozpędu nabrała produkcja samochodów pożarniczych, które trafiały do jednostek straży pożarnej w latach 90. XX wieku oraz na początku 2000. XXI wieku. Do dziś w wielu jednostkach można spotkać samochody z charakterystycznym logo "Auto-SHL Kielce"
Wyposażenie
(stan na koniec lat 50.)
- GM-8 - Star A20P N-71
Wyposażenie
(stan na koniec lat 70.)
- GBA 2,5/16 - Jelcz 005
- GCBA 6/32 - Jelcz 004
- GCBA 8,5/48 - Tatra T148 Rosenbauer SLF 8500
- GPr-3000 - Jelcz 315M Total PLF 3000
Wyposażenie
(stan na 1991 rok)
- GBA 2,5/16 - Jelcz 005
- GCBA 6/32 - Jelcz 004
- GCBA 8,5/48 - Tatra T148 Rosenbauer SLF 8500
- GCBA 13/48 - Steyr 1490 Rosenbauer SLF 13000
- GPr-3000 - Jelcz 315M Total PLF 3000
- SLKw - Żuk
|