fot.Archiwum KRSP w Starachowicach

Star 20 N-74 - GBM 2,2/8

Średni samochód gaśniczy wodno-pianowy

Dotychczas produkowane w kraju pojazdy pożarnicze nie posiadały zbiorników na wodę. W związku z tym podjęto prace nad projektem samochodu przystosowanego do przewozu środków gaśniczych na miejsce akcji i mogącego współdziałać z innymi typami samochodów gaśniczych (GM i GA).

Nowy pojazd zabudowano na podwoziu Star A20P z czterodrzwiową kabiną załogową. W tylnej części umieszczono zbiornik na wodę o pojemności 2200 litrów połączony z nasadą ssawną motopompy. Na bokach zbiornika umieszczono uchwyty na węże tłoczne. Węże ssawne posadowione były między błotnikami przy stopniach wejściowych do kabiny.

Model N-74 produkowany był w latach 1953-1956.

Star 20 N-74 (1953)

Oznaczenie wg PN 79: GBM 2,2/8
Oznaczenie wg PN-53: SBM 2200/8
Podwozie: Star A20P z rzędowym sześciocylindrowym silnikiem benzynowym S42 o mocy 85 KM
Skrzynia biegów: 4+R
Układ jezdny: 4x2
Nadwozie: N74 - dwusegmentowe zbudowane z elementów kabiny N20 lub N23 (alternatywnie) oraz nadwozia specjalnego
Liczba miejsc: 6 (2+4)
Wymiary (długość, szerokość, wysokość): 6210x2200x2260 (mm)
Rozstaw osi: 3000 mm
Masa całkowita: 7250 kg
Prędkość maks: 75 km/h

Wyposażenie pożarnicze:

  • motopompa M-800 PO-1 Leopolia o wydajności 800 l/min przy ciśnieniu 8 bar
  • zbiornik na wodę o pojemności 2200 litrów
  • węże i armatura (w podstawowym zakresie)