fot.Stanisław Szelichowski

Star 20 N-75 - GBA 2/16

Średni samochód gaśniczy wodno-pianowy

W 1953 roku opracowano również odmianę beczkowozu z autopompą zamiast motopompy. Pojazd nosił oznaczenie N75 i zabudowany był również na podwoziu Star A20P.

Podobnie jak w modelu N74 zastosowano czterodrzwiową kabinę załogową, za którą umieszczono zbiornik na wodę o pojemności 2000 l oraz zbiornik środka pianotwórczego o pojemności 120 l. W tylnej części nadwozia zabudowano autopompę o wydajności 1600 l/min napędzaną za pośrednictwem przystawki odbioru mocy. Pozostały sprzęt i armatura zostały rozmieszczone identycznie jak w samochodzie Star 20 N-74.

W Sanowagu od 1953 roku wykonano niewielką ilość tych pojazdów, a wkrótce, w związku z wadliwym rozwiązaniem napędu autopompy produkcji zaniechano.

Star 20 N-75 (1953)

Oznaczenie wg PN 79: GBA 2/16
Oznaczenie wg PN-53: SBA 2000/16
Podwozie: Star A20P z rzędowym sześciocylindrowym silnikiem benzynowym S42 o mocy 85 KM
Skrzynia biegów: 4+R
Układ jezdny: 4x2
Nadwozie: N75 - dwusegmentowe zbudowane z elementów kabiny N20 lub N23 (alternatywnie)
Liczba miejsc: 6 (2+4)
Wymiary (długość, szerokość, wysokość): 6210x2200x2260 (mm)
Rozstaw osi: 3000 mm
Masa całkowita: 7250 kg
Prędkość maks: 75 km/h

Wyposażenie pożarnicze:

  • autopompa P-30a o wydajności 800 l/min przy ciśnieniu 8 bar
  • zbiornik na wodę o pojemności 2000 litrów
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 120 l
  • kanistry z zapasem środka pianotwórczego - 4x20 l
  • węże i armatura (w podstawowym zakresie)