fot.Mateusz Czajkowski

Steyr 9S14 Metz TLF 2000 - GBA 2/16

Średni samochód gaśniczy wodno-pianowy

Kolejnym pojazdem firmy Metz, który pojawił się w Polsce na kanwie zakupów dla resortowych jednostek straży, był samochód gaśniczy GBA 2/16. Pojazd zbudowano w 1988 roku na austriackim podwoziu Steyr 9S14 z układem jezdnym 4x2.

W konstrukcji nadwozia zastosowano czterodrzwiową, sześciomiejscową kabinę załogową. Bardzo ergonomicznie zaprojektowano również nadwozie specjalne. Centralnie umieszczono tam zbiornik na wodę o pojemności 2000 litrów. W bocznych ścianach zabudowy zainstalowano szerokie drzwi żaluzjowe, które po odchylenie dawały bardzo dogodny dostęp do sprzętu znajdującego się na pokładzie samochodu. W tylnej części nadwozia umieszczono pulpit sterowniczy autopompy, zaś na górnym pomoście - działko wodno-pianowe.

W 1989 jedyny wykonany egzemplarz tego pojazdu został włączony do podziału bojowego Portowej Straży Pożarnej w Szczecinie, gdzie służy do dziś.

Steyr Metz TLF 2000 (1988)

Podwozie: Steyr 9S14 z sześciocylindrowym rzędowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 140 KM
Układ jezdny: 4x2
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny załogowej zbudowanej oraz z nadwozia specjalnego
Ilość miejsc: 6 (2+4)
Masa całkowita: ok. 9000 kg
Prędkość maks: 95 km/h

Wyposażenie pożarnicze:

  • autopompa o wydajności 1600 l/min przy ciśnieniu 8 bar
  • zbiornik na wodę o pojemności 2000 l
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 200 l
  • działko wodno-pianowe Metz o wydajności 1600 l/min
  • urządzenie szybkiego natarcia 1x40 m z prądownicą pistoletową
  • armatura wodno-pianowa


Dyslokacja
  • Portowa Straż Pożarna (ZZSP) Szczecin