fot. Ze zbiorów LSP Warszawa-Okęcie

Dodge Rosenbauer Cheetah - GBA 0,9/17

Średni samochód gaśniczy wodno-pianowy

W 1978 roku austriacka firma Rosenbauer wykonała dla polskiej straży pożarnej pierwsze egzemplarze samochodów gaśniczych szybkiej interwencji (tzw. RIV-ów). Pojazdy zabudowano na amerykańskich podwoziach Dodge z układem jezdnym 4x4 i automatyczną skrzynią biegów. Austriackie RIV-y otrzymały nazwę handlową Cheetah (ang. Gepard) co w połączeniu z parametrami i stylistyką nadwozia miało podkreślać dynamikę i drapieżność konstrukcji. Samochody spełniały normy Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) stawiane dla lotniskowych pojazdów pożarniczych.

Załogę wozu stanowiło 2-3 strażaków zajmujących miejsca w kabinie seryjnej. Pojazd wyposażono w zbiornik na wodę o pojemności 940 litrów i zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 160 litrów.. Sercem zabudowy była dwuzakresowa autopompa o wydajności 1700 l/min przy ciśnieniu 10 bar, oraz 250 l/min przy ciśnieniu 40 bar posadowiona w tylnej części zabudowy. Do podawania środków gaśniczych służyły dwie wysokociśnieniowe linie szybkiego natarcia z wężami gumowymi, zaopatrzonymi w prądownice Ne-Pi-Ro umieszczone symetrycznie w otwartych przedziałach po obu stronach nadwozia specjalnego. W tylnej ścianie zabudowy, powyżej pulpitu autopompy, zainstalowano dwa urządzenia szybkiego natarcia do podawania piany. Składały się one z węży elastycznych zakończonych prądownicami pianowymi. W przedniej części nadwozia (nad dachem kabiny) posadowiono działko wodno-pianowe Rosenbauer RM50 I zaopatrzone w deflektor. Działko posiadało wydajność 1600 l/min i sterowane było z kabiny pojazdu za pośrednictwem zespołu dźwigni. Uzupełnieniem wyposażenia pojazdu były węże, armatura wodno-pianowa oraz podstawowy sprzęt ratowniczy. Jeden z czterech egzemplarzy tego pojazdu używanych w kraju (012430 z ZZSP ZM Ursus), wyposażony był ponadto w 150-kilogramowy agregat proszkowy wypełniony specjalnym rodzajem proszku do gaszenia pożarów metali (np. sód, potas)

Dwa pierwsze Cheetah`y sprowadzone do kraju włączono w grudniu 1979 roku do podziału bojowego LSP Warszawa-Okęcie. Dwa kolejne egzemplarze dostarczono w 1980 roku dla ZZSP ZM "Ursus". Strażacy eksploatujący te pojazdy w służbie liniowej byli zgodni co do tego, że pojazdy te były silnymi jednostkami pierwszego rzutu zdolnymi do podawania kilku rodzajów środków gaśniczych. Zasadniczą wadą konstrukcji były jednak jej własności trakcyjne. Niekorzystny stosunek rozkładu mas na tylną i przednią oś (odpowiednio 1750 i 4150 kg) w połączeniu z dość wysoko położonym środkiem ciężkości i pojedynczym ogumieniem tylnej osi były czynnikami bardzo niekorzystnie wpływającymi na trajektorię jazdy. Z drugiej strony niezwykła dynamika pojazdu (potężne przyspieszenie i wysoka prędkość maksymalna) zachęcały często do energicznego wciskania pedału przyśpieszenia, co dawało kierowcy wrażenie podrywania przodu. Cheetah "lubił być nieposłuszny" zwłaszcza podczas pokonywania zakrętów przy sporej prędkości. Było to przyczyną dwóch dość poważnych wypadków, które miały miejsce w obu jednostkach eksploatujących te pojazdy.

Do dzisiejszych czasów nie przetrwał niestety żaden z Dodge`ów eksploatowanych w Polsce.

Dodge Cheetah Rosenbauer (1978)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: GBA 0,9/17
Podwozie: Dodge W300FF z 8-cylindrowym widlastym silnikiem benzynowym Chrysler o mocy 240 KM
Skrzynia biegów: automatyczna
Układ jezdny: 4x4
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny oraz z nadwozia specjalnego
Ilość miejsc: 2-3
Masa całkowita: 5900kg
Przyśpieszenie 0-80 km/h: 17 sec
Prędkość maks: 160 km/h

Wyposażenie i parametry pożarnicze:

  • dwuzakresowa autopompa Rosenbauer R180 o wydajności 1700 l/min przy ciśnieniu 10 bar i 250 l/min przy ciśnieniu 40 bar
  • zbiornik na wodę o pojemności 940 litrów
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 160 litrów
  • agregat proszkowy z ładunkiem 150 kg proszku (tylko jeden z egz. eksploatowanych w ZZSP ZM "Ursus")
  • działko wodno-pianowe RM50 I z deflektorem o wydajności 1600 l/min i zasięgu rzutu 45 m sterowane z wnętrza kabiny
  • 2 x wysokociśnieniowe SN (wielkość 25) z prądownicami Ne-Pi-Ro o zasięgu rzutu 28m (prąd zwarty) i 10-20 m (prąd rozproszony)
  • 2 x SN do podawania piany (wielkość 75) o zasięgu rzutu do 26 m
  • 2 kpl ubrań żaroodpornych
  • 2 kpl sprzętu ODO
  • węże i armatura wodno-pianowa
  • lekki sprzęt ratowniczy
Dyslokacja
  • LSP Warszawa-Okęcie
     
     2 
     010232 
     WAI 761B 
  • LSP Warszawa-Okęcie 
     3 
     010233 
     WAI 762B 
  • ZZSP Zakłady Mechaniczne "Ursus" w Ursusie
     012430 
     WAI 965B 
  • ZZSP Zakłady Mechaniczne "Ursus" w Ursusie
     012431 
     WAI 966B