Ciężki samochód gaśniczy wodno-pianowy
W 1988 roku jugosłowiańska firma Vatrosprem zbudowała na polski rynek samochód GCBA 9/40. Bazą podwoziową pojazdu było, również jugosłowiańskie, podwozie TAM 260 z układem jezdnym 6x4.
Pojazd otrzymał trzymiejscową, odchylaną kabinę kierowcy. W przedniej części nadwozia specjalnego znajdowały się skrytki na sprzęt osłonięte z obu stron drzwiami żaluzjowymi. W centralnej części zabudowy umieszczono zbiorniki na środki gaśnicze o łącznej pojemności 9000 l. Ostatni przedział nadwozia mieścił armaturę i zespoły szybkiego natarcia oraz pulpit sterowniczy autopompy osłonięty drzwiami żaluzjowymi zainstalowanymi w tylnej ścianie. Samochód TAM Vatrosprem wyposażono w działko stacjonarne oraz dwa działka przenośne przewożone w tylnej obniżonej części zabudowy.
Według obecnego stanu wiedzy, do Polski trafiły 2 egzemplarze tego pojazdu. Nie są one w pełni identyczne i różnią się kilkoma detalami zabudowy.
TAM Vatrosprem (1988)
Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: GCBA 9/40 (3+6/40)
Podwozie: TAM 260 P26 z silnikiem wysokoprężnym o mocy 240 KM
Skrzynia biegów: 8+R
Układ jezdny: 6x4
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny kierowcy i nadwozia specjalnego
Ilość miejsc: 3
Masa całkowita: ok.25 000 kg
Prędkość maks: ok. 90 km/h
Wyposażenie pożarnicze:
- autopompa o wydajności 4000 l/min przy ciśnieniu 8 bar
- zbiornik na wodę o pojemności 3000 l
- zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 6000 l
- 1 x stacjonarne działko wodno-pianowe z podwójną prądownicą o wydajności 2400 l/min
- 2 x przenośne działko wodno-pianowe o wydajności 1600 l/min
- 2x20 m linie szybkiego natarcia
- węże i armatura wodno-pianowa
Dyslokacja)
ZZSP Tarchomińskie Zakłady Farmaceutyczne "Polfa" Warszawa
|
ZZSP Zakłady Włókien Chemicznych „Chemitex - Stilon” w Gorzowie Wlkp
|