Średni samochód gaśniczy wodno-pianowy
W 1978 roku do podziału bojowego warszawskiej ZZSP PKP na Odolanach wszedł dwutrakcyjny samochód gaśniczy wyprodukowany w niemieckiej firmie Ziegler. Pojazd zabudowano na terenowym podwoziu Unimoga serii 416 (nazwa handlowa U1100).
Załogę samochodu stanowiły trzy osoby zajmujące miejsca w kabinie kierowcy. W przedniej części nadwozia specjalnego zainstalowano zbiornik na wodę o pojemności 1300 litrów i zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 130 litrów. Za zbiornikiem znajdowała się szeroka przelotowa skrytka na sprzęt i armaturę zamykana z obu stron nadwozia szerokimi wodo i pyłoszczelnymi drzwiami żaluzjowymi. W tylnej części zabudowy posadowiono dwuzakresową autopompę wraz z zespołem szybkiego natarcia.
W pojeździe zamontowano urządzenie do jazdy dwutrakcyjnej - po drogach i szynach kolejowych Utrzymanie pojazdu na szynach umożliwiało urządzenie składające się z czterech par rolek, opuszczanych mechanizmem hydraulicznym z kabiny kierowcy. Unimog otrzymał oświetlenie i sygnały ostrzegawcze kolejowe i drogowe. Pojazd mógł być wykorzystywany do ciągnięcia, w zależności od nachylenia wzniesienia, od jednego do siedmiu wagonów.
Według obecnego stanu wiedzy, można stwierdzić z dużą dozą prawdopodobieństwa, ze był to jedyny egzemplarz pojazdu tego typu w kraju.
Unimog Ziegler GBA 1,3/16 (1978)
Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: GBA 1,3/16
Podwozie: Unimog 416 (U1100) z sześciocylindrowym silnikiem wysokoprężnym OM 352 o mocy 125 KM
Skrzynia biegów: dwunastostopniowa (8+4R)
Układ jezdny: 4x4 z blokadą mechanizmu różnicowego na obu osiach
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny kierowcy i nadwozia specjalnego
Ilość miejsc: 2 (1+1)
Wymiary (długość, szerokość, wysokość):
5300x2200x2500 (mm)
Masa całkowita: 6500 kg
Prędkość maks: 100 km/h na drodze i 50 km/h po szynach
Wyposażenie pożarnicze:
- dwuzakresowa autopompa o wydajności 1600 l/min przy ciśnieniu 8 bar i 200 l/min przy ciśnieniu 45 bar
- samoczynne urządzenie zasysające - Trocomat
- zbiornik na wodę o pojemności 1300 l
- zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 130 l
- urządzenie szybkiego natarcia z wężem wysokociśnieniowym o długości 40 m i prądownicą pistoletową
armatura wodno-pianowa
- 2 szt lekkich ubrań żaroodpornych
- 2 aparaty oddechowe na sprężone powietrze z zapasowymi butlami
- sprzęt oświetleniowo-sygnalizacyjny
Dyslokacja
ZZSP PKP Warszawa-Odolany
|
Linki do zdjęć pojazdu w dziale Galeria Oznakowania: