fot.Andrzej Węgrzynek

Magirus-Deutz 170D 12F - DLK 30 - wariant I

Samochód specjalny SD-30 z drabiną hydrauliczną o długości wysuwu 30 metrów

W 1973 roku trafiły do kraju pierwsze egzemplarze zmodernizowanych drabin Magirus DL30, zabudowanych na podwoziu Magirus-Deutz 170D 12F.

Pojazd otrzymał sześcioosobową, czterodrzwiową kabinę załogową. Na podeście za kabiną umieszczono czteroprzęsłową drabinę o konstrukcji metalowej i napędzie hydraulicznym. Drabina miała możliwość montowania kosza ratowniczego oraz charakteryzowała się bezzapadkową blokadą przęseł. Tablica sterownicza mechanizmu podnoszenia wbudowana została w obudowę ramy podnoszącej. Nowością było stanowisko operatora umieszczone na ramie obrotowej. Po obu stronach poniżej zabudowy podestu znajdowały się skrytki na sprzęt zamykane drzwiami żaluzjowymi. W pojeździe zastosowano ponadto zmodernizowane szersze podpory zapewniające jeszcze lepszą stateczność podczas pracy drabiny.

Magirus 170D 12F - DLK 30 (1973)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: SD-30
Podwozie: Magirus 170D 12F silnikiem wysokoprężnym F6L 413 o mocy 176 KM
Układ jezdny: 4x2
Nadwozie:dwusegmentowe składające się z kabiny załogowej i zabudowy specjalnej
Ilość miejsc: 6 (1+5)
Wymiary (długość, szerokość, wysokość): 9450x2430x3250 (mm)
Rozstaw osi: 4400 mm
Masa całkowita: 13 200 kg
Prędkość maks: 83 km/h

Wyposażenie i charakterystyka pożarnicza:

  • drabina 4-przęsłowa o konstrukcji metalowej
  • długość wysuwu drabiny 30 m.
  • maksymalny wysięg stojącej drabiny 20 m
  • możliwość podczepienia kosza ratunkowego
  • hydrauliczny napęd mechanizmów drabiny
  • bezzapadkowa blokada przęseł
  • 4 podpory terenowe rozmieszczone przed osia tylną i na tylnym zwisie sterowane hydraulicznie

Dyslokacja
  • ZSP Warszawa - Oddz. I 
  • ZSP Jastrzębie-Zdrój 
     140516 
     KAA 035U 
  • ZZSP Huta Katowice 
  • ZSP Kraków 
  • ZSP Łódź - Oddz. III 
     240517 
     LDA 747G 
  • ZSP Szczecin - Oddz. II 
     410215 
     SZA 316D 
  • ZSP Wrocław - Oddz. I 
     470116 
     WRA 236F