Ciężki samochód gaśniczy śniegowy
W 1984 roku Fabryka Urządzeń Okrętowych „Techmet” z Pruszcza Gdańskiego wykonała prototyp samochodowego bloku gaśniczego z dwutlenkiem węgla na podwoziu Jelcz 325.
Załogę wozu stanowiły 2 osoby zajmujące miejsca w kabinie seryjnej. W środkowej części zabudowy posadowiono zbiornik dwutlenku węgla wraz z zespołem agregatów skraplających oraz zestaw sterowniczy natarcia i działka. W przedniej części nadwozia specjalnego zamontowano działko do podawania dwutlenku węgla.
Wkrótce okazało się, że w praktyce nie ma możliwości uzyskania ciekłego strumienia dwutenku węgla, co było jednoznaczne z wyeliminowanie funkcji gaśniczej pojazdu i w związku z tym zmieniły się sposoby jego użycia. Pojazd wykorzystywano do uzupełniania stałych instalacji gaśniczych np. w elektrowniach jądrowych oraz gaszenia pożarów w pomieszczeniach zamkniętych. Wykonano w sumie ok. 10 egzemplarzy tego samochodu.
Jelcz 325 Techmet (1984)
Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: GCSn-5500
Podwozie: Jelcz P325 z sześciocylindrowym rzędowym silnikiem wysokoprężnym SW 680/207/5 z doładowaniem, osiągającym moc 243 KM
Skrzynia biegów: 6+R
Układ jezdny: 4x2
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny 113 i nadwozia specjalnego
Liczba miejsc: 4 (2+2)
Rozstaw osi: 4100 mm
Masa całkowita: 14 400 kg
Prędkość maks: 90 km/h
Charakterystyka i wyposażenie pożarnicze:
- zbiornik na dwutlenek węgla: 5500 kg
- zespół agregatów skraplających R12 (2 niezależne od siebie)
- zestaw natarcia (2 szt.)
- działko do podawania dwutlenku węgla
- temperatura przechowywania dwutlenku węgla w zbiorniku - minus 20 stopni C
- ciśnienie nominalne 18 bar