fot.Grzegorz Fortuna

Iveco-Magirus 120-25 - DLK 23-12

Samochód specjalny SD-30 z drabiną hydrauliczną o długości wysuwu 30 metrów

W 1989 roku pojawiła się w Polsce pierwsza niskopodwoziowa drabina Magirusa zabudowana na podwoziu Iveco 120-25. Zabieg zastosowania kabiny umieszczonej na przednim zwisie pozwolił na ograniczenie wysokości całkowitej pojazdu (2850 mm) w pozycji transportowej, co umożliwiało przejazd przez bramy budynków.

Na podeście za kabiną umieszczono czteroprzęsłową drabinę o konstrukcji metalowej i napędzie hydraulicznym. Drabina miała możliwość montowania kosza ratowniczego oraz charakteryzowała się bezzapadkową blokadą przęseł. Tablica sterownicza mechanizmu podnoszenia wbudowana została w obudowę ramy podnoszącej. Po obu stronach poniżej zabudowy podestu znajdowały się skrytki na sprzęt zamykane drzwiami żaluzjowymi. W celu zapewnienia stateczności podczas pracy drabiny, w podwoziu umieszczono 4 podpory stabilizujące rozkładane hydraulicznie.

Pierwszy egzemplarz niskopodwoziowej drabiny Magirusa trafił do ZSP w Krakowie. Był to jeden z dwóch pojazdów pożarniczych zakupionych do Polski z Wystawy Sprzętu Pożarniczego "Inter-Strażak" zorganizowanej w Warszawie z okazji światowego kongresu CTIF `89. Kolejne drabiny tego typu trafiły do krajowych jednostek już w latach dziewięćdziesiątych.

Iveco-Magirus DL30 (1989)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: SD-30
Podwozie: Iveco120-25 z silnikiem wysokoprężnym o mocy 256 KM
Układ jezdny: 4x2
Skrzynia biegów: automatyczna
Nadwozie:dwusegmentowe składające się z kabiny i zabudowy specjalnej
Liczba miejsc: 3 (1+2)
Wymiary (długość, szerokość, wysokość): 9600x2350x2850 (mm)
Masa całkowita: 14 500 kg
Prędkość maks: 90 km/h

Wyposażenie i charakterystyka pożarnicza:

  • drabina 4-przęsłowa o konstrukcji metalowej
  • długość wysuwu drabiny 30 m.
  • maksymalny wysięg stojącej drabiny 20 m
  • możliwość podczepienia kosza ratunkowego
  • działko wodno-pianowe o wydajności do 1780 l/min montowane w koszu
  • hydrauliczny napęd mechanizmów drabiny
  • bezzapadkowa blokada przęseł
  • elektroniczny system sterowania i stabilizacji - urządzenie "Mikrotronik"
  • automatyczny system poziomowania drabiny przy każdym kącie podnoszenia
  • generator prądu
  • najaśnice halogenowe 2x1000W
  • 4 podpory terenowe rozmieszczone przed osia tylną i na tylnym zwisie sterowane hydraulicznie

Dyslokacja
  • ZSP Kraków - Oddz. I  
     180114