Samochód specjalny SD-30 z drabiną hydrauliczną o długości wysuwu 30 metrów
W 1989 roku zachodnioniemiecka firma Metz wykonała dla polskiej straży drabinę hydrauliczną SD-30. Pojazd zabudowano na podwoziu Mercedes-Benz 1422 z układem jezdnym 4x2.
W pojeździe zastosowano krótką kabinę wagonową o układzie miejsc 1+2. Za kabiną umieszczono podest ,poniżej którego znajdowały się skrytki na sprzęt zamykane drzwiami żaluzjowymi. Na podeście zabudowano obrotowy korpus z mechanizmami obrotowymi drabiny oraz pulpit sterowniczy operatora. Drabina miała konstrukcję metalową i składała się z czterech przęseł blokowanych w systemie bezzapadkowym. Drabina miała możliwość podczepienia kosza ratowniczego z automatycznym systemem pionującym. Pojazd posiadał system układów elektroniczno-hydraulicznych czuwających nad statecznością drabiny oraz 4 hydrauliczne podpory terenowe z elektronicznym układem kontrolującym.
Zakupiono prawdopodobnie jeden egzemplarz tego pojazdu. W 1989 roku został on włączony do podziału bojowego ZZSP gorzowskiego "Stilonu".
Mercedes-Benz 1422 Metz DLK30 (1989)
Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: SD-30
Podwozie: Mercedes-Benz 1422 z silnikiem wysokoprężnym o mocy 220 KM
Układ jezdny: 4x2
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny i zabudowy specjalnej
Liczba miejsc: 3 (1+2)
Masa całkowita: 14 000 kg
Prędkość maks: 90 km/h
Wyposażenie pożarnicze:
- drabina 4-przęsłowa o konstrukcji metalowej
- długość wysuwu drabiny 30 m
- hydrauliczny napęd mechanizmów drabiny
- bezzapadkowa blokada przęseł
- możliwość podczepienia kosza ratowniczego
- elektroniczne urządzenie do automatycznego pionowania kosza
- działko wodno-pianowe umieszczone w koszu
- 4 hydrauliczne podpory terenowe z automatycznym systemem kontrolującym
Dyslokacja
- Zakłady Włókien Chemicznych „Chemitex - Stilon” w Gorzowie Wielkopolskim