fot.Mateusz Czajkowski

Steyr 1291 Metz RW 2 - SRt

Średni samochód specjalny ratownictwa technicznego

W 1986 roku austriacka firma Rosenbauer wykonała, z przeznaczeniem na polski rynek, samochód ratownictwa technicznego klasy RW-2. Pojazd zabudowano na podwoziu Steyr 1291 z układem jezdnym 4x2.

W pojeździe zastosowano krótką kabinę wagonową o układzie miejsc 1+3. Nadwozie specjalne mieszczące bogaty sprzęt ratowniczy osłonięte zostało z obu boków szerokimi drzwiami żaluzjowymi. Wewnątrz umieszczono zestaw sprzętu stanowiącego wyposażenie samochodu. W tylnej części ramy zainstalowano żuraw hydrauliczny HIAB o maksymalnym udźwigu 3870 kg. Ponadto pojazd wyposażono w maszt oświetleniowy oraz w wyciągarkę o sile uciągu 5000 kg.

Wykonany egzemplarz włączono w 1987 roku do podziału bojowego Portowej Straży Pożarnej w Gdańsku.

Steyr 1291 Metz RW2 (1986)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79 : SRt
Podwozie: Steyr 1291 z sześciocylindrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 260 KM
Układ jezdny: 4x2
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny i nadwozia specjalnego
Liczba miejsc: 3 (1+2)
Masa całkowita: ok. 12 000 kg
Prędkość maks: 95 km/h

Wyposażenie pożarnicze:

  • żuraw hydrauliczny HIAB 071 o udźwigu 3850 kg (wysięg 1,8 m) i 1000 kg (wysięg 6,9 m)
  • wyciągarka linowa o sile uciągu 5000 kg
  • 7-metrowy maszt oświetleniowy z najaśnicami (2x1000 W) wysuwany pneumatycznie
  • stacjonarny agregat prądotwórczy o mocy 20 kVA
  • przenośny agregat prądotwórczy o mocy 8 kVA
  • zestaw narzędzi hydraulicznych
  • zestaw poduszek pneumatycznych
  • piła do cięcia stali i betonu
  • piła do cięcia drewna
  • wiertarka udarowa
  • zestaw narzędzi dielektrycznych
  • agregat oddymiający
  • zestaw sprzętu oświetleniowego i do zabezpieczenia terenu akcji
  • sprzęt burzący
  • ubrania kwaso- i ługoodporne
Dyslokacja
  • Portowa Straż Pożarna (ZZSP) w Gdańsku