fot. Józef Pogłodziński

Star 29 WOSP - SRt

Średni samochód specjalny ratownictwa technicznego

W 1976 roku w Wyższej Oficerskiej Szkole Pożarniczej w Warszawie wykonano samochód ratownictwa technicznego przeznaczony do likwidacji katastrof budowlanych. Pojazd zabudowano na podwoziu Star 29.

Samochód otrzymał dwumodułową, sześciomiejscową kabinę, powstałą z połączenia dwóch seryjnych kabin typy 642. Za kabiną zabudowano agregat sprężarkowy wykorzystywany do napędu urządzeń pneumatycznych. Pojazd dysponował również zestawem narzędzi hydraulicznych i sprzętu ochronnego.

Omawiany pojazd był eksploatowany w podziale bojowym WOSP. Stanowił on duet taktyczny z Unimogiem RW 1 znajdującym się również na wyposażeniu szkoły. Współdziałanie tych dwóch jednostek pozwalało na wykonywanie różnych zadań związanych z torowaniem przejść, zabezpieczaniem osłabionych elementów budynku oraz wyburzaniem i usuwaniem zawałów.

Star 29 SRt (1976)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: SRt
Podwozie: Star A29 z rzędowym czterocylindrowym silnikiem benzynowym S47A o mocy 105 KM
Skrzynia biegów: sześciostopniowa (5+R)
Układ jezdny: 4x2
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny załogowej typu 642 i zabudowy specjalnej
Liczba miejsc: 2 (1+1)
Masa całkowita: 9700 kg
Prędkość maks: 85 km/h

Wyposażenie pożarnicze:

  • agregat sprężarkowy WD-52D napędzany silnikiem wysokoprężnym SW400 o mocy 65 KM
  • ciśnienie robocze agregatu - 7 bar
  • młoty pneumatyczne
  • 2 podnośniki pneumatyczne Vetter o udźwigu 5,5 t
  • 4 podnośniki hydrauliczne PH-20 o udźwigu 20 t
  • 6 stempli hydraulicznych
  • aparat do cięcia tlenem
  • piła spalinowa do cięcia stali, asfaltu, eternitu, metali nieżelaznych, betonu i kamieni
  • piła spalinowa do drewna
  • wciągarka szczękowa 1,5 t
  • aparaty oddechowe
  • sprzęt oświetleniowy
  • drabina nasadkowa i słupkowa
Dyslokacja
  • WOSP Warszawa 
     500117 
     0842-WR