fot.Ze zbiorów Wojciecha Połomskiego

Jelcz 003/003E - GBAM 2/8+8

Średni samochód gaśniczy wodno-pianowy

W 1969 roku z taśmy produkcyjnej JZS zaczęły zjeżdżać samochody gaśnicze o symbolu 003. W gruncie rzeczy była to niewielka modernizacja dotychczas produkowanego modelu 028.

Zmiany objęły m.in. wprowadzenie zaworów kulowych do układu wodno-pianowego oraz zastosowanie zbiornika wody o innym kształcie. Pojemność zbiornika środka pianotwórczego została zwiększona do 200 litrów. W wyniku sugestii użytkowników poprzedniego modelu 028, w nowym pojeździe zmieniono również nieco rozmieszczenie skrytek na sprzęt. Przedział załogi zyskał nowy system przewietrzania i ogrzewania dzięki zastosowaniu NRD-owskich klimatyzatorów OETF. Najważniejszą nowością było wprowadzenie zmiany w mechanizmie napędu autopompy. W miejsce dwóch pojedynczych łańcuchów Galla, które w praktyce okazały się bardzo zawodne, wprowadzono jeden podwójny.

Pozostałe parametry i wyposażenie Jelcza 003 były identyczne jak w modelu 028. W tej postaci pojazd produkowano do roku 1975.

Samochód ten w specjalnym staranniejszym wykonaniu był również obiektem eksportu. Wersję eksportową oznaczono symbolem 003E i wyposażono w dodatkowy system chłodzenia silnika na postoju w czasie pracy autopompy. Chłodzenie to mogło się odbywać w dwojaki sposób; z wykorzystaniem wody ze zbiornika głównego lub wody przepływającej przez autopompę. W latach 1969-1972 wyeksportowano w sumie 10 sztuk tego samochodu. Siedem egzemplarzy trafiło do Egiptu, dwa do Pakistanu i jeden do Iraku.

Jelcz 003 był do połowy lat siedemdziesiątych podstawowym samochodem gaśniczym używanym w polskiej straży pożarnej.

Jelcz 003 (1969)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: GBAM 2/8+8
Oznaczenie pożarnicze wg PN-63: SBAM 2000/8+8
Podwozie: Star A26P z sześciocylindrowym silnikiem benzynowym S474 o mocy 105 KM
Skrzynia biegów: 5+R
Układ jezdny: 4x2
Nadwozie: N762 - dwusegmentowe składające się z kabiny N-20.1 i nadwozia specjalnego N-762
Liczba miejsc: 6 (2+4)
Wymiary (długość, szerokość, wysokość): 6750x2350x2800 (mm)
Rozstaw osi: 3850 mm
Masa całkowita: 8660 kg
Prędkość maks: 80 km/h

Wyposażenie pożarnicze:

  • autopompa PO-35 o wydajności 800 l/min przy ciśnieniu 8 bar
  • motopompa M-800 PO-3E Polonia o wydajności 800 l/min przy ciśnieniu 8 bar
  • zbiornik na wodę o pojemności 2000 l
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 200 l
  • działko wodno-pianowe o wydajności 800 l/min
  • urządzenie szybkiego natarcia - wielkość 25
  • 200 mb węży tłocznych W-75
  • 75 mb węży tłocznych W-52
  • 2 szpulowe zwijadła na węże tłoczne
  • węże i armatura ssawna
  • drabina D10W
  • drabina słupkowa D-3,1