fot.KM PSP Ostrołęka

Jelcz Famaba DST 0402 - SCDz-40

Ciężki samochód specjalny z żurawiem o udźwigu 40 ton

W drugiej połowie lat osiemdziesiątych w Fabryce Maszyn Budowlanych "Famaba" w Głogowie zbudowano 40-tonowy dźwig przeznaczonego dla straży pożarnej. Pojazd zabudowano na podwoziu o układzie jezdnym 8x6 z dwiema osiami skrętnymi, skonstruowanym specjalnie do tej zabudowy.

W celu obniżenia wysokości całkowitej pojazdu w pozycji transportowej zastosowano kabinę umieszczoną na przednim zwisie. Kabina ta została zbudowana z elementów jelczańskiej kabiny typu 136 i posiadała układ miejsc 1+1. Tuż za kabiną znajdował się silnik pojazdu, który również pochodził z Jelcza. W części specjalnej zabudowano podest, na którym zainstalowano mechanizm obrotowy z wysięgnik teleskopowym dźwigu oraz kabinę operatora. Pojazd wyposażono w 2 wciągarki linowe. W celu zapewnienia stabilności podczas pracy, podwozie wyposażone zostało w 4 podpory terenowe z automatycznym systemem stabilizacji, wysuwane hydraulicznie.

Zbudowany egzemplarz trafił do SKSP w Warszawie i został zlokalizowany w VI Oddziale ZSP specjalizującym się w ratownictwie technicznym.

Jelcz Famaba DST 0402 (1987)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: SCDz-40
Podwozie: PS 0402 z sześciocylindrowym silnikiem wysokoprężnym z doładowaniem SW 680/29 o mocy 243 KM
Skrzynia biegów: (6+R) z reduktorem
Układ jezdny: 8x6
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny i zabudowy specjalnej
Ilość miejsc: 2 (1+1)
Masa całkowita: ok. 38 000 kg
Prędkość maks: 70 km/h

Wyposażenie pożarnicze:

  • 4-członowy wysięgnik dźwigu o konstrukcji metalowej
  • hydrauliczny napęd mechanizmów dźwigu
  • maksymalny udźwig - 40 ton
  • maksymalna wysokość podnoszenia - 34 m
  • wciągarka główna o uciągu 4,48 t
  • wciągarka pomocnicza o uciągu 2,35 t
  • 4 podpory terenowe z automatycznym systemem stabilizacji wysuwane hydraulicznie
Dyslokacja
  • ZSP Warszawa - Oddz. VI 
     010628 
     WAO 247C