Średni samochód specjalny z żurawiem o udźwigu 16 ton
Na początku lat osiemdziesiątych w jednostkach bojowych straży pojawiły się pojedyńcze egzemplarze 16-tonowych dźwigów wyprodukowanych przez głogowską "Famabę". Pojazdy zostały zabudowane na rumuńskich podwoziach Roman Diesel z układem jezdnym 6x4.
W konstrukcji pojazdu zastosowano kabinę z układem miejsc 1+1. W części specjalnej zabudowano platformę obrotową, na której zainstalowano wysięgnik dźwigu oraz kabinę operatora. Pojazd wyposażono dodatkowo w skrytki na sprzęt podwieszone w tylnej części ramy podporowej. W celu zapewnienia stabilności podczas pracy, podwozie wyposażone zostało w 4 podpory terenowe wysuwane hydraulicznie.
Roman DS 0161T (1983)
Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: SDz-16
Podwozie: Roman Diesel z silnikiem wysokoprężnym o mocy 256 KM
Układ jezdny: 6x4
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny i zabudowy specjalnej
Ilość miejsc: 2 (1+1)
Masa całkowita: ok. 20 000 kg
Prędkość maks: 70 km/h
Wyposażenie pożarnicze:
- ramię dźwigu o konstrukcji metalowej
- hydrauliczny napęd mechanizmów dźwigu
- maksymalny udźwig - 16 ton
- 4 podpory terenowe wysuwane hydraulicznie
)
Dyslokacja