fot.Zbigniew Wiśniewski

Tarpan 239D - SLRd

Lekki samochód ratownictwa drogowego

W 1990 roku wykonano prototyp lekkiego samochodu ratownictwa drogowego zabudowanego na podwoziu Tarpana z silnikiem Perkinsa.

Seryjna kabina mieściła trzyosobową sekcję w układzie 1+2. Nadwozie specjalne, wyposażone w zestawy sprzętu specjalistycznego, zaopatrzono w szerokie drzwi żaluzjowe dające dogodny dostęp do urządzeń pokładowych. Zestaw narzędzi hydraulicznych umieszczono w wysuwanym do tyłu kontenerze.

Produkcję samochodu (docelowo na podwoziu Tarpan Honker) miała podjąć Fabryka Samochodów Specjalizowanych SHL w Kielcach. Brak środków finansowych na wdrożenie tej konstrukcji spowodował, że ratowniczy Tarpan stał się kolejnym jeżdżącym prototypem.

Tarpan SLRd (1990)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: SLRd
Podwozie: Tarpan 239D z 3-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym Perkins D3.152 o mocy 42 KM
Układ jezdny: 4x2
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny i nadwozia specjalnego
Liczba miejsc: 3 (1+2)
Masa całkowita: ok. 2400 kg
Prędkość maks: 90 km/h

Wyposażenie pożarnicze:

  • zestaw sprzętu ratowniczego (piła Partner - 2 szt, zestaw hydrauliczny Lucas oraz poduszki powietrzne i ręczny sprzęt ratowniczy)
  • zestaw sprzętu gaśniczego (m.in gaśnica proszkowa GP-8 - 2 szt, koc gaśniczy)
  • zestaw sprzętu sygnalizacyjno-oświetleniowego
  • zestaw sprzętu medycznego
  • ubrania żaroodporne lekkie oraz aparaty powietrzne (2 kpl)