fot. fojer

Jelcz 325 IFA - DL 30K

Samochód specjalny SD-30 z drabiną hydrauliczną o długości wysuwu 30 metrów

W połowie lat osiemdziesiątych wschodnioniemiecka firma IFA VEB wyprodukowała prototyp drabiny SD-30 zabudowanej na polskim podwoziu Jelcz 325.

W pojeździe zastosowano seryjną kabinę typu 113 o układzie miejsc 2+2. Na podeście za kabiną umieszczono czteroprzęsłową drabinę o konstrukcji metalowej i napędzie hydraulicznym. Drabina miała możliwość montowania kosza ratowniczego. Tablica sterownicza mechanizmu podnoszenia wbudowana została w obudowę ramy podnoszącej. Po obu stronach poniżej zabudowy podestu znajdowały się skrytki na sprzęt. W celu zapewnienia stateczności podczas pracy drabiny, w podwoziu umieszczono 4 podpory stabilizujące rozkładane hydraulicznie.

Wykonano prawdopodobnie jeden egzemplarz tej drabiny. Był on eksploatowany na terenie KWSP w Katowicach.

W ostatnim czasie udało się dotrzeć do materiałów, które mogą posłużyć za wyjaśnienie faktu zbudowania jedynie pojedynczego egzemplarza tej drabiny. Otóż w lipcu 1986 w zakładach IFA VEB w NRD odbyło się międzynarodowe spotkanie specjalistów do spraw rozwoju techniki pożarniczej w krajach RWPG. Jednym z tematów polsko-niemieckich rozmów w tym zakresie była właśnie drabina IFA zabudowana na podwoziu Jelcza. Strona polska zaprezentowała wyniki badań użytkowych tego pojazdu i zaproponowała dostawę podwozi Jelcz pod zabudowę. Postawiono jednak warunek, że konstrukcja drabiny musi być wzmocniona i przystosowana do zastosowania kosza ratowniczego o większej nośności (dwie osoby zamiast jednej). Tego warunku strona niemiecka nie była w stanie spełnić bowiem modernizacja drabiny musiałaby być opracowana wyłącznie na potrzeby zabudowy na Jelczu. Podwozia IFA W50L były konstrukcyjnie zbyt słabe do przyjęcia solidniejszej i cięższej konstrukcji drabiny. Wnioski te przyczyniły się do zaniechania dalszych prac rozwojowych nad konstrukcją drabiny zabudowanej na polskim podwoziu. W kolejnych latach zakłady IFA dostarczały pojazdy DL30 zabudowane wyłącznie na własnych podwoziach.

Jelcz 325 IFA DL 30K (1985)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: SD-30
Podwozie: Jelcz P325 silnikiem wysokoprężnym SW680 z doładowaniem osiągającym moc 243 KM
Układ jezdny: 4x2
Nadwozie:dwusegmentowe składające się z kabiny typu 113 i zabudowy specjalnej
Ilość miejsc: 4 (2+2)
Masa całkowita: ok. 14 000 kg
Prędkość maks: 85 km/h

Wyposażenie i charakterystyka pożarnicza:

  • drabina 4-przęsłowa o konstrukcji metalowej
  • długość wysuwu drabiny 30 m
  • możliwość podczepienia kosza ratunkowego
  • hydrauliczny napęd mechanizmów drabiny
  • 4 podpory terenowe rozmieszczone przed osia tylną i na tylnym zwisie sterowane hydraulicznie