fot.R Zakrzewski

Nubian Mark 6T Pyrene

Samochód gaśniczy wodno-pianowo-śniegowy

W drugiej połowie lat pięćdziesiątych Polskie Linie Lotnicze LOT zakupiły w Anglii samochody gaśnicze Nubian przeznaczone dla LSP. Pojazdy zabudowano na podwoziach Thornycroft TFA z układem jezdnym 6x6.

W pojeździe zastosowano długą kabinę dla załogi z drzwiami umieszczonymi za przednią osią. Na przedniej krawędzi dachu kabiny zamontowano działko wodno-pianowe. Drugie działko umieszczono w kopule wykonanej ze szkła organicznego i posadowionej w centralnej części dachu kabiny. W centralnej części zabudowy znajdowały się zbiorniki na wodę i środek pianotwórczy oraz autopompa o wydajności 3200 l/min. Pojazd wyposażono ponadto w śniegowy system gaśniczym z 90-litrowym zapasem dwutlenku węgla (przewożonym w 4 butlach).

Nie udało się również ustalić choćby przybliżonej liczby tych pojazdów sprowadzonych do kraju. Wiadomo jedynie, że poza LSP samochody te jednostkowo eksploatowano również w innych jednostkach resortowych.

Nubian Pyrene (1957)

Podwozie: Thornycroft TFA z silnikiem Rolls-Royce o mocy 170 KM
Nadwozie: jednosegmentowe składające się z kabiny załogi i nadwozia specjalnego
Ilość miejsc: b.d.
Masa całkowita: 13 000 kg
Prędkość maks: 90 km/h

Wyposażenie pożarnicze:

  • autopompa o wydajności 3200 l/min
  • zbiornik na wodę o pojemności 3637 l
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 360 l
  • śniegowy system gaśniczy - 90 litrów dwutlenku węgla umieszczone w 4 butlach
  • 2 działka wodno-pianowe
  • SN - 4 sztuki
  • armatura wodno-pianowa