Star 266 GAG

Samochód wielofunkcyjny

W 1984 roku rozpoczęto prace konstrukcyjne nad samochodem wielofunkcyjnym. Pojazd miał być wykorzystywany do gaszenia pożarów na powierzchni i w zamkniętych pomieszczeniach za pomocą rozpylonego środka gaśniczego w postaci mgły, jak również do neutralizacji trujących gazów chemicznych. W konstrukcji pojazdu użyto górniczego aparatu gaśniczego (GAG), który wykorzystywano w kopalniach do gaszenia szybów (środek gaśniczy zasysany był przez silnik odrzutowy a następnie wtłaczano go do źródła ognia). Urządzenie wraz z osprzętem zamontowano na obrotowej postawie posadowionej na podwoziu Star 266. Problemem okazała się przekroczona znacznie masa całkowita. W związku z tym rozważano zmianę nośnika. Wkrótce pojazdem zainteresowali się Szwedzi. Oferowali oni nowe podwozie oraz gwarantowali dystrybucję i zbyt pojazdów tego typu. Ostatecznie do współpracy nie doszło, ponieważ strona polska nie była zainteresowana tą propozycją. Prace nad tym pojazdem zostały ostatecznie wstrzymane w 1990 roku.

Star 266 GAG (1984)

Podwozie: Star A266 z sześciocylindrowym rzędowym silnikiem wysokoprężnym S359M o mocy 150 KM
Skrzynia biegów: 5+R z dwustopniowym reduktorem do jazdy w terenie
Układ jezdny: 6x6
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny 641 i zabudowy specjalnej
Ilość miejsc: 2 (1+1)
Masa całkowita: 11 600 kg
Prędkość maks: 86 km/h

Wyposażenie pożarnicze:

  • agregat z silnikiem turbinowo-odrzutowym SO-3 (z samolotu TS-11 Iskra)
  • zbiornik paliwa do silnika - pojemność 2000 litrów
  • ejektor agregatu
  • dopalacz agregatu
  • dysza wylotowa sterowana elektrycznie
  • stół obrotowy, na którym posadowiono agregat