fot.Grzegorz Fortuna

Star 266 - SRw

Średni samochód specjalny ratownictwa wodnego

W drugiej połowie lat siedemdziesiątych w strukturach ZSP zaczęły powstawać pierwsze sekcje ratownictwa wodnego. Brak specjalistycznych pojazdów ratownictwa wodnego w ofercie krajowych producentów sprzętu pożarniczego sprawił, że pojazdy tego typu były budowane we własnym zakresie przez jednostki ZSP i komendy straży. Jako nośnik zabudowy posłużyły podwozia terenowych ciężarówek Star 266/660 z furgonowymi nadwoziami AUM 117 produkowanymi w JZS w Jelczu na potrzeby wojska. Konfiguracja i wyposażenie takich zabudów były często bardzo różne, ponieważ powstawały w różnych miejscach. W rubryce wyposażenie pożarnicze przedstawiono konfigurację samochodu ratownictwa wodnego zbudowanego w 1978 roku w I Oddziale ZSP w Warszawie.

Star 266 SRw

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: SRw
Podwozie: Star A266 z sześciocylindrowym rzędowym silnikiem wysokoprężnym S359M o mocy 150 KM
Skrzynia biegów: sześciostopniowa (5+R) z dwustopniowym reduktorem do jazdy w terenie
Układ jezdny: 6x6
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny typu 641 i nadwozia specjalnego
Ilość miejsc: 6 (2+4)
Masa całkowita: ok. 9000 kg
Prędkość maks: 86 km/h

Wyposażenie pożarnicze:

  • sprężarka wysokociśnieniowa z silnikiem spalinowym
  • agregat prądotwórczy
  • aparaty powietrzne typu Kajman
  • aparaty oddechowe
  • aparaty powietrzne SP-1
  • skafandry, maski, płetwy i pasy obciążnikowe
  • łódź pontonowa Gryf 6 Lux
  • zestaw sprzętu oświetleniowego
  • zestaw sprzętu ślusarskiego
  • zestaw sprzętu saperskiego
  • zestaw sprzętu reanimacyjnego
  • sprzęt łączności
  • lekki sprzęt burzący