fot. Rosenbauer

Jelcz 315M Rosenbauer Minimax P 3000 - GPr-3000

Średni samochód gaśniczy proszkowy

W 1974 roku austriacka firma Rosenbauer wykonała pierwszy egzemplarz samochodu proszkowego GPr-3000 zabudowanego na podwoziu Jelcz 315M.

Załogę wozu stanowiły 4 osoby zajmujące miejsca w kabinie seryjnej. Zabudowa pożarnicza wykonana została w formie dwóch modułów. W pierwszym z nich umieszczono poprzecznie butle z azotem oraz proszkowe zespoły natarcia osłonięte z obu stron drzwiami zaopatrzonymi w zamki. W drugim module posadowiono zbiornik na proszek o pojemności 3000 kg. Z lewej strony zabudowy znajdował się pulpit sterowniczy agregatu systemu Minimax, zaś na pomoście górnym zainstalowano działko proszkowe.

W latach 1974-1977 według danych producenta dostarczono do Polski 15 egzemplarzy tych samochodów. Były one używane przez jednostki ZSP i ZZSP.

Jelcz 315M Rosenbauer Minimax P3000 - (1974)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: GPr-3000
Podwozie: Jelcz 315M z sześciocylindrowym, rzędowym silnikiem wysokoprężnym SW 680/49 o mocy 202 KM
Skrzynia biegów: sześciostopniowa (5+R)
Układ jezdny: 4x2
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny 113 i nadwozia specjalnego
Ilość miejsc: 4 (2+2)
Wymiary (długość, szerokość, wysokość): 6425x2500x3200 (mm)
Rozstaw osi: 4100 mm
Masa całkowita: 11 420 kg
Prędkość maks: 85 km/h

Wyposażenie pożarnicze:

  • agregat Minimax ze zbiornikiem na proszek o pojemności 3000 kg
  • 6 butli z azotem o pojemności 50 l każda
  • działko proszkowe o wydajności 26 kg/s i zasięgu rzutu ok.30 m
  • 2 urządzenia szybkiego natarcia z pistoletami proszkowymi (2x30m)
  • wydajność pistoletów proszkowych - 5 kg/s - zasięg strumienia proszku 10-12 m
Dyslokacja
  • ZSP Białystok 
     030118 
     BKA 555Y 
  • ZSP Ostrów Wielkopolski 
     130515 
  • ZZSP Huta Katowice - Oddz. I 
     140641 
  • ZSP Kielce 
     150520 
     KII 982U 
  • ZSP Tomaszów Mazowiecki 
     300516 
     PTA 905G 
  • ZZSP Państwowa Fabryka Wagonów "Pafawag" Wrocław 
     470438 
     WRA 526L