Średni samochód gaśniczy wodno-pianowy
W 1951 roku bratni naród Związku Radzieckiego przekazał polskim
strażakom partie najnowszych samochodów pożarniczych typu SBA
zbudowanych na podwoziu URAL-ZIS-150. Samochody noszące radzieckie
oznaczenie PMZ8 zostały zbudowane w Wargaszyńskiej Fabryce Sprzętu
Pożarniczego.
Pojazdy posiadały stosunkowo nowoczesny układ konstrukcyjny z zamkniętą
kabiną dla pięciu strażaków, autopompą zabudowaną z przodu pojazdu
przed chłodnicą i owalnym zbiornikiem 1500 litrów wody obudowanym skrytkami
na sprzęt pożarniczy w tylnej części nadwozia. Ze względu na
przewidywany rejon zastosowania, między innymi w północnej części ZSRR,
kabina załogi, skrytki na sprzęt oraz zbiornik wody posiadały
instalację grzewczą. Ciepło do ogrzewania było pozyskiwane ze spalin
silnika.
Samochód został zbudowany na nieco zmodyfikowanym podwoziu
samochodu ZIS-5. Napęd stanowił sześciocylindrowy, czterosuwowy,
dolnozaworowy, benzynowy silnik ZIS-120 o mocy 85 KM.
Autopompa zastosowana w pojeździe nosiła oznaczeni PN1200, posiadała
maksymalną wydajność 1200 l/min przy ciśnieniu 8 bar.
Zastosowano w niej nietypowe nasady; ssawną o średnicy ok. 100 mm i dwie
tłoczne o średnicy ok 65 mm. Rura łącząca autopompę ze zbiornikiem
miała średnicę 65 mm.
W skład wyposażenia pożarniczego wchodziły:
- 6 odcinków węża tłocznego 50 mm
- 1 odcinek węża tłocznego 65 mm
- prądownica wodna i pianowa
- mieszalnik środka pianotwórczego 2,5 m3/min.
- rozdzielacz 100x65x65 mm
- przełącznik 50/65
- klucze do łączników i hydrantowe
- wiadra brezentowe i stalowe
- smok ssawny 100 mm
Dodatkowo w skrytkach w stopniach nadwozia umieszczono sprzęt burzący, a na
dwukołowym zwijadle wężowym podwieszanym z tyłu zabudowy kolejne pięć
odcinków węża tłocznego 65 mm.
Na stelażu na dachu zabudowy przewożono drabinę D-14W, drabinę hakową,
drabinę słupkową, dwa odcinki 4 metrowe węża ssawnego 100 mm oraz 1
odcinek węża ssawnego 65 mm.
Jak podaje ówczesny Przegląd Pożarniczy: "Samochód typu PMZ8 jest
przeznaczony dla straży zawodowych miejskich i przemysłowych z
niedostatecznym zaopatrzeniem wodnym dla pierwszego natarcia".
Z fragmentarycznych informacji wynika, że samochody URAL-ZIS-150 weszły
między innymi na wyposażenie Zakładowej Zawodowej Straży Pożarnej
Rafinerii Trzebinia i Zawodowej Straży Pożarnej w Warszawie.
Obecnie nie jest znany, żaden zachowany w Polsce egzemplarz samochodu
PMZ8. Zbliżony konstrukcyjnie samochód pożarniczy zbudowany na podwoziu
ZIS-5 znajduje się w zbiorach Muzeum Motoryzacji i Techniki w
Białymstoku.(AK)