fot. internet

POM - PcBM-1700/8

Przyczepa gaśnicza PcBM-1700/8

Problemy natury logistycznej były ciągłą zmorą większości OSP typu M przez praktycznie cały okres PRL, a były one przez większą jego część typem dominującym. Podejmowano wiele prób skonstruowania przyczep, które nadawały by się do transportu sprzętu, a także załogi. Takie projekty z lat 60. i 70. miały najczęściej charakter lokalny i były realizowane przez miejscowe POM-y lub tzw. „sposobem gospodarczym”. Na tym tle wyróżnia się konstrukcja z zamojskiego POM-u, znanego z produkcji „uproszczonych” samochodów typu GBM na podwoziach ze Starachowic.

Twór nazywany przez użytkowników „dyliżansem”, o dość ciekawym oznaczeniu PcBM-1700/8 (przyczepa ciągnikowa ze zbiornikiem wody 1.700 l i motopompą M8/8) był przeznaczony nie dla wąskiego kręgu odbiorców z jednego regionu, ale dla OSP typu M w całym kraju. W przeciwieństwie do małych przyczepek jednoosiowych jak W-81, WG-8 czy TSA-TS 8 (NRD) które mieściły tylko podstawowy sprzęt czy typowych, otwartych wozów konnych z lat 50., umożliwiających transport sprzętu i załogi, dwuosiowa PcBM oferowała zamkniętą kabinę załogi (8 miejsc), oraz dość pokaźny, bo aż 1.700-litrowy zbiornik na wodę. Trzy skrytki zamykane dwuskrzydłowymi drzwiami mieściły obok motopompy sporą ilość armatury i węży. Na dachu można było przewozić 4 przęsła drabiny nasadkowej oraz węże ssawne. Nie zabrakło nawet sygnalizacji pojazdu uprzywilejowanego. Słowem, przyczepa z Zamościa stanowiła w pewnym sensie namiastkę samochodu GBM (co sugeruje nawet jej specyficzne oznaczenie, czasem pisane nawet jako PcGBM), zdecydowanie poprawiając mobilność i możliwości działania małych OSP na terenie własnych miejscowości. Wystarczył tylko ciągnik rolniczy, których to maszyn na przełomie lat 60. i 70. było już naprawdę sporo. Najlepiej pod tym względem było oczywiście w PGR-ach, których ZOSP były oczywiście dużą grupą potencjalnych odbiorców.

Brak jest dokładnych, potwierdzonych danych o datach rozpoczęcia i zakończenia produkcji, a także jej wielkości, choć można na pewno powiedzieć, ze nie była to zdecydowanie produkcja masowa. Jedna informacja mówi o produkcji w latach 1966-1970, inna o tym, że PcBM była wytwarzana aż do 1978 roku. Jako powód wyprodukowania przez POM Zamość relatywnie niewielkiej ilości egzemplarzy i ostatecznego usunięcia jej z oferty podaje się dość wysoki koszt jej wykonania, przez co nie cieszyła się ona wielka popularnością. (KN)

Wymiary:

Długość (z dyszlem): 5.600 mm
Długość (bez dyszla): 4.000 mm
Szerokość: 2.350 mm
Wysokość: ok. 2.650 mm

Poj. zbiornika na wodę: 1700 litrów

Przewidywane wyposażenie:

  • motopompa M8/8
  • węże tłoczne W-75 – łącznie 240 m
  • węże tłoczne W-52 – łącznie 120 m
  • 3x wąż ssawny 2,4 m
  • armatura wodna
  • drabina nasadkowa DN 2,7 (4 przęsła)
  • sprzęt burzący
  • sprzęt oświetleniowy