M-200 Leopolia PO-2

Motopompa M2/6

Produkcja seryjna motopomp wielkości M-800 w końcówce lat 40. i latach 50. - typu PO-1, a później PO-3/PO-3E - nie mogła zaspokoić potrzeb wszystkich jednostek straży pożarnych, w szczególności OSP w mniejszych miejscowościach. Te nader często były jeszcze wyposażone w sikawki ręczne, których obsługa wymagała zaangażowania co najmniej kilku osób, a te trzeba było do tego co jakiś czas podmieniać. Skuteczność gaśnicza prądów wody otrzymywanych za pomocą sikawek, szczególnie w porównaniu z nowoczesnymi motopompami, nie była imponująca. Ponieważ nie każda jednostka mogła otrzymać „dużą” motopompę, opracowano na potrzeby mniejszych straży model M-200, oznaczony jako PO-2. Typ ten miał za zadanie zastąpić możliwie powszechnie sikawki ręczne w małych OSP.

Osiągi motopompy – 200 l/min @ 6 bar – oraz jedna nasada tłoczna 52 pozwalały na podanie zaledwie jednego skutecznego prądu wody, na ograniczoną odległość (do 300 m). M-200 różniła się znacznie pod względem technicznym od M-800 typu PO-1. Odśrodkową, dwustopniową pompę typu PO-2 napędzał jednocylindrowy, dwusuwowy, chłodzony powietrzem silnik o mocy 8 KM. Jako paliwo stosowano mieszankę oleju z benzyną (w stos. 1:20). W przeciwieństwie do dużej „Leopolii”, w PO-2 zastosowano pompkę mimośrodkowo-suwakową jako urządzenie zasysające.

Produkcję „Leopolii” PO-2 ulokowano, podobnie jak w wypadku jej większej „siostry” PO-1, w dawnym zakładzie Karol Ochsner i Syn w Bielsku-Białej, funkcjonującej już jako przedsiębiorstwo państwowe, pod nazwą Wytwórnia Sprzętu Mechanicznego nr 1. Rozpoczęła się ona w 1949 r. i została zakończona w 1959 r. (KN)

Producent: Wytwórnia Sprzętu Mechanicznego nr 1, Bielsko-Biała
Lata produkcji: 1949-1959

Dane techniczne:

Wymiary (długość/szerokość/wysokość): 860/545/810 mm
Ciężar (bez paliwa i wody): ok. 96 kg
Ciężar (z paliwem i wodą w chłodnicy): ok. 104 kg
Silnik: typ S-82, dwusuwowy, jednocylindrowy, chłodzony powietrzem; o mocy 8 KM @ 3000 obr./min. i pojemności skokowej 343 cm³
Gaźnik: Selex 26 UAHD poziomy, z filtrem
Rozruch: dźwignia ręczna z segmentem zębatym
Paliwo: mieszanka oleju z benzyną w stosunku 1:20
Zbiornik paliwa: pojemność 10,5 l
Zużycie paliwa: 3-4 l/h
Pompa: typ PO-2, odśrodkowa, dwustopniowa
Wydajność: 200 l/min @ 6 bar i głębokości ssania 1,5 m; 140 l/min @ 8 bar i głębokości ssania 7,5 m; maks. 500 l/min przy wolnym wypływie
Największe ciśnienie: 8 bar (80 m słupa wody)
Nasady: 1x Bs (ssawna 75), 1x tłoczna C (52)
Urządzenie zasysające: pompka mimośrodkowo-suwakowa na smar stały
Regulator obrotów: odśrodkowy, umieszczony na końcu wału korbowego; zamykający przepustnicę gaźnika po przekroczeniu 3300 obr./min.
Oświetlenie: reflektor o średnicy 130 mm; prąd zmienny 6 V /5 W z własnych, niezależnych cewek

Zasięg w terenie (prąd skuteczny 200 l/min @ 4 bar z prądownicy o pyszczku 13 mm):

  • Węże Cg (gumowane): 1 prąd przy linii 300 m
  • Węże C: 1 prąd przy linii 300 m