Fot. Ze zbiorów Mateusza Majewskiego

Dacia 1300 - SOp

Samochód specjalny operacyjny

Przytaczając dialog z kultowego serialu "Zmiennicy" Stanisława Barei ogłaszamy kolejną premierę na PRL 998.

(...)
- Mamy dla Pana naprawdę bardzo dobrą wiadomość.
Porzucamy nasze wysłużone Fiaty i przechodzimy na doskonały, nowoczesny samochód produkcji rumuńskiej.
- Dacia !? Mowy nie ma (...)
- Ale co wy chcecie od Dacii ? - na francuskiej licencji...
- Dobra to ona może jest zasadniczo, ale dla Francuza. (...)


A jednak Dacie nie ominęły również polskiej straży. Według obecnego stanu wiedzy, wiadomo, że pojazdy te pojawiły się w służbach pożarniczych PRL około połowy lat siedemdziesiątych, pełniąc funkcje samochodów operacyjnych. Operacyjne Dacie, w porównaniu z "cywilnymi" autami tej marki, wyposażono dodatkowo w system sygnalizacji świetlno-dżwiękowej oraz sprzęt łącznościowy. Dodatkowym atrybutem tych pojazdów był charakterystyczny schemat malowania zgodny z ówczesnymi normatywami obowiązującymi w tym zakresie.

Samochody te używane były m.in. w komendach straży w Olsztynie, Pasłęku oraz Morągu.

Dacia 1300 (1969)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: SOp
Podwozie: Dacia 1300 z 4-cylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności skokowej 1298 ccm oraz mocy 54 KM
Skrzynia biegów: 4+R
Układ jezdny: 4x2
Nadwozie: 5-drzwiowy hatchback
Ilość miejsc: 5
Wymiary (długość, szerokość, wysokość): 4345x1635x1435 (mm)
Prędkość maks: 145 km/h