fot. R. Kalinowski

Jelcz 005 - SRt

Śamochód specjalny ratownictwa technicznego

Znaczny deficyt samochodów ratownictwa technicznego, dostarczanych do jednostek taktycznych straży pożarnej, powodował działania zmierzające do adaptacji na wozy techniczne, dostępnych samochodów gaśniczych. Dotyczyło to w dużej mierze samochodów gaśniczych Jelcz 005 GBA 2,5/16, będących w latach osiemdziesiątych podstawowym wyposażeniem zawodowych jednostek straży. Jednym z przykładów takiej adaptacji jest wóz ratownictwa technicznego zbudowany na bazie Jelcza 005 w Stołecznej Komendzie Straży Pożarnych w Warszawie.

Pod koniec 1980 roku stołeczna aglomeracja posiadała 3 typowe samochody klasy RW-1 i RW-2 pochodzące z importu. Jeden z nich znajdował się w VI Oddziale na Żoliborzu, kolejny stacjonował w WOSP-ie, trzeci zaś wchodził w skład wyposażenia resortowej jednostki kolejowej na Odolanach. Postępujące procesy urbanizacyjne stołecznej aglomeracji w połączeniu z wciąż wzrastającym czynnikiem "motoryzacji" społeczeństwa niosły za sobą nowe zagrożenia, z którymi przyszło się zmierzyć służbom ratowniczym. W VI Oddziale ZSP, w którym od 1977 roku działała specjalistyczna sekcja ratownictwa technicznego, opracowano projekt samochodu ratowniczego przeznaczonego do likwidacji skutków wypadków komunikacyjnych i innych zagrożeń z zakresu ratownictwa technicznego.

Bazą całego projektu było kompletne podwozie Star 244L wraz z jelczańską zabudową 005. Jednym z podstawowych zabiegów adaptacyjnych było zdemontowanie zbiornika na wodę oraz środek pianotwórczy. Posunięcie to dało możliwość dowolnej aranżacji wnętrza nadwozia specjalnego, które posiadało cztery duże skrytki przelotowe. Na wyposażeniu pojazdu znalazł się agregat prądotwórczy, zestaw importowanych narzędzi hydraulicznych oraz poduszek pneumatycznych, a także ręczny sprzęt ratowniczy i zestaw sygnalizacji miejsca wypadku.

Techniczny 005 z żoliborskiej "szóstki" należał do pojazdów bardzo często dysponowanych do zdarzeń (m.in. brał udział w akcji ratowniczo-gaśniczej podczas pożaru Teatru Narodowego w marcu 1985 roku). W końcu lat osiemdziesiątych w podziale "szóstki", pojazd został zastąpiony przez Iveco-Magirusa RW-2. Nie był to jednak koniec służby dla nietypowe jelczańskiej "zero zero piątki", która z Marymonckiej powędrowała na Majdańską zasilając podział bojowy VIII stołecznego oddziału ZSP.

Jelcz 005 (1981)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: SRt
Podwozie: Star 244L z sześciocylindrowym rzędowym silnikiem wysokoprężnym S359 o mocy 150 KM
Skrzynia biegów: sześciostopniowa (5+R)z reduktorem
Układ jezdny: 4x4
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny 642 i nadwozia specjalnego
Ilość miejsc: 6 (2+4)
Wymiary (długość, szerokość, wysokość): 6930x2490x3160 (mm)
Rozstaw osi: 3900 mm
Masa całkowita: ok. 10 000 kg
Prędkość maks: 82 km/h

Wyposażenie pożarnicze:

  • agregat prądotwórczy
  • zestaw narzędzi hydraulicznych
  • zestaw poduszek pneumatycznych
  • zestaw ręcznych narzędzi ratowniczych
  • pilarka do drewna
  • aparat do cięcia metali
  • podręczny sprzęt gaśniczy
  • sprzęt sanitarny i reanimacyjny
  • zestaw sprzętu sygnalizacji miejsca wypadku
  • zestaw sprzętu oświetleniowego
Dyslokacja
  • ZSP Warszawa - Oddział VI
     010622