Fot. OSP Cygany

Magirus-Deutz 232D 17 TLF 24/65 - GCBA 6/30

Ciężki samochód gaśniczy wodno-pianowy

Firma Magirus znana w PRL głównie z dostaw drabin mechanicznych miała również w naszym kraju niewielki epizod w segmencie samochodów gaśniczych. Już w latach siedemdziesiątych pojawiło się u nas kilka kombinowanych pojazdów GBAPr oraz pojedyncze sztuki wodno-pianowych TLF-ów. W latach osiemdziesiątych zakupiono ciężki samochód gaśniczy GCBA 10/40, który zlokalizowano w ZZSP Zakładów Chemicznych w Policach.

W 1983 roku do podziału bojowego ZZSP Kopalni i Zakładów Przetwórczych Siarki "Siarkopol" w Machowie weszły dwa ciężkie wozy gaśnicze noszące logo zakładów z Ulm. Były to samochody GCBA 6,5/30 zabudowane na uterenowionym podwoziu z układem jezdnym 4x4.

Nośnikiem zabudowy było podwozie typu 232D 17 wyposażone w silnik o mocy 232 KM. W konstrukcji nadwozia zastosowano krótką, odchylaną kabinę kierowcy o układzie miejsc 1+2. W przedniej oraz tylnej części nadwozia sprzętowego znajdowały się przedziały sprzętowe osłonięte drzwiami żaluzjowymi. Centralnym elementem zabudowy był zbiornik na wodę o pojemności 6000 litrów. W tylnej ścianie nadwozia specjalnego znajdował się pulpit sterowniczy autopompy również osłonięty drzwiami żaluzjowymi. Zastosowano tu dwustopniową autopompę o wydajności 3000 l/min przy ciśnieniu 8 bar. Na górnym pomoście znajdowało się działko wodno-pianowe zaopatrzone w deflektor. Działko było składane w pozycji transportowej i posiadało reczne sterownie z pozycji pomostu oraz z wnętrza kabiny kierowcy.

Po likwidacji ZZSP machowskiego "Siarkopolu" obydwa pojazdy zostały przedzielone do jednostek OSP, gdzie są eksploatowane do dziś. W niedługim czasie spodziewamy się materiału fotograficznego oraz nowych informacji związanych z Magirusem do którego dotarł jeden z naszych redakcyjnych współpracowników. Według obecnego stanu wiedzy można stwierdzić że Magirusy z Siarkopolu, były jedynymi egzemplarzami w tej konfiguracji używanymi w tym czasie w kraju.

Magirus-Deutz 232D 17 TLF 24-65 (1983)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: GCBA 6,/30
Podwozie: Magirus-Deutz 232 D17 z widlastym silnikiem wysokoprężnym Deutz F8L-413 o mocy 232 KM
Układ jezdny: 4x4
Nadwozie:dwusegmentowe składające się z kabiny załogowej i nadwozia specjalnego
Liczba miejsc: 3 (1+2)
Wymiary (długość, szerokość, wysokość): 6800x2500x3300 (mm)
Masa całkowita: 17 500 kg
Prędkość maks: 92 km/h

Wyposażenie pożarnicze:

  • autopompa o wydajności 3000 l/min przy ciśnieniu 8 bar
  • zbiornik na wodę o pojemności 6000 litrów
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 600 litrów
  • działko wodno-pianowe Magirus B-2 o wydajności 2200 l/min, posiadające zdublowany system sterowania
  • 2x SN - prądownica z wężem elastycznym (symetrycznie z obu stron nadwozia)
  • dozownik z automatycznym systemem dozowania środka pianotwórczego
  • węże i armatura pożarnicza

Dyslokacja
  • ZZSP Kopalnia i Zakłady Przetwórcze Siarki "Siarkopol" Machów
     420639 
     TGC 848B