Fot. Z redakcyjnego archiwum

Mercedes-Benz LAF 311 Metz TLF 16T - GBA 2,8/16

Średni samochód gaśniczy wodno-pianowy

W latach pięćdziesiątych import zachodniego sprzętu pożarniczego był znikomy, ograniczył się w zasadzie do krótkich serii drabin mechanicznych oraz samochodów gaśniczych dla lotnictwa cywilnego i przemysłu (Nubian). Tym niemniej, zdarzył się wtym czasie przynajmniej jeden zachodni "rodzynek". Był to TLF 16 T (Tanklöschfahrzeug 16 Trupp) – czyli wg zachodnioniemieckiej nomenklatury pojazd gaśniczy ze zbiornikiem wodnym, autopompą o wydajności 1600 l/min, z obsadą 2-os. (rota). Pojazd trafił prawdopodobnie w pierwszej połowie lat pięćdziesiątych (choć nie wiadomo, czy pierwotnie) do Szkoły Oficerów Pożarnictwa w Warszawie, a następnie do Oddz. III Warszawskiej Straży Pożarnej. Jego dalsze losy nie są niestety znane.

Podane niżej dane techniczne (parametry podwozia, pojemność zbiornika) dotyczą seryjnego TLF 16 T Metza. Brak informacji o ewentualnych różnicach w wypadku egzemplarza warszawskiego.

Pojazd zabudowano na podwoziu Mercedes-Benz LAF 311/36, z napędem 4x4 (dołączanym). Seryjna kabina, umieszczona w klasycznym układzie, czyli za silnikiem, przystosowana była do przewozu 2 osób. Jednomodułowa zabudowa pożarnicza mieściła centralnie umieszczony zbiornik wody o pojemności 2800 l, a także skrytki na sprzęt – po 2 na bok, zamykane dwuskrzydłowymi drzwiczkami. Z tylu znajdował się przedział autopompy, również zamykany dwuskrzydłowymi drzwiami. Nasady wyprowadzono przy tym pod zabudową, a jedną (prawdopodobnie ssawną) z przodu pojazdu, nad zderzakiem, po lewej stronie. Na wysokości kabiny i przedniej skrytki umieszczono stopnie, gdzie znajdowały się również zaczepy na węże ssawne. Dach zabudowy wykonano w formie podestu roboczego, na którym przewożono kolo zapasowe oraz część sprzętu pożarniczego (np. drabina nasadkowa). W przedniej części dachu znajdowało się wysuwane działko wodne.

Samochód wyposażony był w elektryczny dzwonek ostrzegawczy (zamiast syreny) i dwie lampy niebieskie pulsacyjne, wpuszczone w kabinę. Te ostatnio wymieniono później na 2 lampy obrotowe LB-2. (KN)

TLF 16 T Mercedes-Benz/Metz (1952)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-63: SBA 2800/16
Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: GBA 2,8/16
Podwozie: Mercedes-Benz LAF 311/36 z silnikiem MB OM 312A 110 KM
Skrzynia biegów: sześciostopniowa (5+R)
Układ jezdny: 4x4 (dołączany)
Zabudowa: Metz
Liczba miejsc: 2 (1+1)
DMC: 9500 kg
Rozstaw osi: 3600 mm
Prędkość maks: 75 km/h
Zbiornik wody: 2800 l
Autopompa: Metz, 1600 l/min
Działko wodne: stałe, wysuwane