fot. Adrian Kozieł

Renault GRH 235 Sides GCBA 12/45

Ciężki samochód gaśniczy wodno-pianowy

W 1986 roku jako część kontraktu kontraktu na rozbudowę i modernizację zakładów chemicznych w Policach, francuska firma Sides dostarczyła na wyposażenie zakładowej straży pożarnej trzy specjalistyczne pojazdy gaśnicze. Dwa z nich to opisywane już pojazdy szybkiej interwencji GBAPr zbudowane na podwoziu małej ciężarówki Renault JK 65. Trzecim dostarczonym pojazdem był ciężki wodno pianowy samochód gaśniczy zbudowany na podwoziu Renault GRH 235. Ciężarówka ta, produkowana wcześniej pod marką Berliet, była standardowo napędzana silnikiem o mocy 228 KM. Napęd był przenoszony na dwie osie tylne.

Zabudowa pożarnicza francuskiej firmy Sides posiada bardzo ciekawą i niespotykaną w Polsce architekturę. W przedniej części nadwozia specjalnego przewidziano przelotową skrytkę zamykaną żaluzją, w której dominującym elementem jest wysuwana na obie strony szuflada na węże tłoczne w kręgach. Dalej z obu stron nadwozia znajduje się jedna mała przelotowa skrytka zamykana drzwiczkami, w której umieszczono poprzecznie łoża do transportu czterech odcinków węży ssawnych. Dodatkowo w skrytce wygospodarowano miejsce dla; aparatów ochrony dróg oddechowych (lewa strona) oraz szufladę z drobniejszym sprzętem i armaturą (prawa strona). Centralną część zabudowy zajmują zbiorniki na środki gaśnicze. Ich dokładna pojemność nie jest obecnie znana. Według dostępnych ale niepotwierdzonych informacji zbiornik wody najprawdopodobniej posiadał pojemność 9000 l., a zbiornik środka pianotwórczego 3000 l. W tylnej części nadwozia, w częściowo odkrytej skrytce, umieszczono autopompę. Osiem nasad tłocznych o średnicy 75 mm oraz cztery nasady ssawne o średnicy 110 mm zostały zgrupowane z tyłu. Wydajność autopompy nie jest dokładnie znana. Według różnych źródeł wynosi ona około 4000-4800 l/min. Panel sterowania autopompy znajduje się w prawej tylnej części nadwozia. Parametry i wyposażenie pożarnicze samochodu zostały zoptymalizowana do prowadzenia dużych akcji gaśniczych. Do podawania środków gaśniczych na dachu pojazdu zamontowano działko wodno pianowe. Również na dachu są przewożone kolejne dwa działka pianowe przeznaczone do użycia poza pojazdem. Samochód nie został wyposażony w linię szybkiego natarcia.

Podobnie jak o parametrach technicznych równie niewiele wiadomo o przebiegu służby gaśniczego Sidesa. Według szczątkowych informacji samochód nigdy nie wszedł do podziału bojowego ZZSP Zakładów Chemicznych Police. Został przekazany do ZZSP Zakładów Włókien Chemicznych Stilon Gorzów. Kolejnym użytkownikiem był oddział II ZSP Konin skąd z kolei pojazd przekazano do obecnego użytkownika - OSP Dębówiec. (AK)

Renault GRH 235 Sides (1986)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: GCBA 12/45 (9+3/45)
Podwozie: Renault GRH 235 z silnikiem wysokoprężnym z doładowaniem o mocy 228 KM
Układ jezdny: 6x4
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny kierowcy i nadwozia specjalnego
Ilość miejsc: 3 (1+2)
Masa całkowita: ok. 28 000 kg
Prędkość maks: ok. 90 km/h

Wyposażenie pożarnicze:

  • autopompa o wydajności ok. 4500 l/min przy ciśnieniu 10 bar
  • zbiornik na wodę o pojemności 9000 l
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 3000 l
  • 1x działko wodno-pianowe stacjonarne oraz 2x działko wodno-pianowe przenośne
  • armatura wodno-pianowa