fot. Ze zbiorów Marka Pisarka

Star 20 SW-1400

Samochód specjalny wężowy

Dziś przedstawiamy jeden z pierwszych samochodów wężowych skonstruowany w powojennej Polsce. Specyfika działań straży przy dużych akcjach gaśniczych (budowanie linii zasilających i przetłaczanie wody na duże odległości) była czynnikiem determinującym w opracowaniu konstrukcji samochodu specjalnego do przewozu dużej ilości węży pożarniczych.

Do budowy wozu wężowego wykorzystano typowe podwozie samochodu skrzyniowego Star 20 o ładowności 3,5 tony. Obsadę pojazdu stanowiło dwóch strażaków, zajmujących miejsca w kabinie. Na skrzyni ładunkowej okrytej opończą przewożone było 1400 mb węży tłocznych W75 oraz 23 odcinki zapasowe zwinięte w kręgi.

Adaptacji pojazdu na wóz wężowy dokonała w pierwszej połowie lat 50, załoga Miejskiej Zawodowej Straży Pożarnej w Zabrzu.

Star 20 SW

Oznaczenie wg PN-53: SW-1400
Podwozie: Star A20 z rzędowym sześciocylindrowym silnikiem benzynowym S42 o mocy 85 KM
Skrzynia biegów: (4+R)
Układ jezdny: 4x2
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny N23 i skrzyni ładunkowej
Liczba miejsc: 2 (1+1)
Rozstaw osi: 3000 mm
Masa całkowita: ok. 6000 kg
Prędkość maks: 75 km/h

Wyposażenie pożarnicze

  • 1400 mb węży tłocznych W-75
  • 23 zapasowe odcinki zwinięte w kręgi