fot. Archiwum redakcji

POM - PcBM-2500/8

Przyczepa gaśnicza PcBM-2500/8

Problemy natury logistycznej były ciągłą zmorą większości OSP typu M przez praktycznie cały okres PRL, a były one przez większą jego część typem dominującym. Podejmowano wiele prób skonstruowania przyczep, które nadawały by się do transportu sprzętu, a także załogi. Takie projekty z lat 60. miały najczęściej charakter lokalny i były realizowane przez miejscowe POM-y lub tzw. „sposobem gospodarczym”. Do grupy tej można zaliczyć przyczepę gaśniczą zbudowaną w Państwowym Ośrodku Maszynowym w Suszu (woj.olsztyńskie).

Do zabudowy nadwozia specjalnego wykorzystano odpowiednio wzmocnione podwozie przyczepy D-44A produkowanej w Sanockiej Fabryce Autobusów w Sanoku oraz w Spółdzielni Pracy "Metal" w Elblągu. Nadwozie o strukturze szkieletowej wykonano w formie blaszanego furgonu. W przedniej ścianie furgonu umieszczono skrytki na węże tłoczne, które osłonięto blaszaną klapą. W środkowej części pojazdu zabudowano przedział załogi, pozwalający na przewóz sześciu osób. Węże ssawne umieszczono poprzecznie w środkowej części zabudowy. Tuż za przedziałem załogi znajdował się zbiornik na wodę o pojemności 2500 litrów. Było on połączony rurociągiem z nasadą ssawną motopompy, umieszczonej w tylnej skrytce zamykanej dwuskrzydłowymi drzwiami. Na dachu przyczepy przewożono trójprzęsłową drabinę nasadkową oraz bosaki. Ze względu na masę, przyczepa dedykowana była do współpracy z ciągnikami średniej mocy (głównie Ursus C-4011).

W 1967 roku wykonano serię informacyjną przyczep liczącą 17 egzemplarzy. Po badaniach w Powiatowym Inspektoracie PGR w Iławie, stwierdzono, że pojazd znacznie przekracza dopuszczalne ciężary. Prace nad "odchudzeniem" konstrukcji ograniczyły się jednak jedynie do sformułowania nowych założeń. Wykonane egzemplarze przyczep eksploatowano w ZOSP PGR, gdzie pełniły one role "ruchomych stacji pogotowia pożarniczego" a niekiedy również rolę "ruchomej strażnicy".

Wymiary:

Długość (z dyszlem): 6.170 mm
Długość (bez dyszla): 5.000 mm
Szerokość: 2.000 mm
Wysokość: ok. 2.750 mm
Masa własna przyczepy: ok. 2900 kg
Masa całkowita przyczepy: ok. 6400 kg
Hamulce najazdowe szczękowe działające na koła przednie

Poj. zbiornika na wodę: 2500 litrów

Przewidywane wyposażenie:

  • motopompa M8/8
  • węże tłoczne W-75 – łącznie 240 m
  • węże tłoczne W-52 – łącznie 120 m
  • 6x wąż ssawny 2,4 m
  • armatura wodna
  • drabina nasadkowa DN 2,7 (3 przęsła)
  • sprzęt burzący
  • sprzęt oświetleniowy