fot. Gijsbert von Wardenburg

Star 29 Total PLF 1500

Średni samochód gaśniczy proszkowy GPr-1500

W ostatnim czasie, na kanwie bardzo ciekawych materiałów ikonograficznych otrzymanych od naszych przyjaciół z Holandii, wypłynął nieznany nam dotychczas temat samochodu proszkowego. Samochód ów niewątpliwie powstał w wyniku kooperacji polsko-niemieckiej i w zasadzie jest to jeden z niewielu faktów, które możemy traktować jako aksjomat ponieważ brak jest na chwilę obecną jakichkolwiek bardziej szczegółowych informacji.

Pojazd został zabudowany na podwoziu Stara A29 z płytą podwoziową przygotowaną przez Katowickie Zakłady Wyrobów Metalowych w Siemianowicach Śląskich. Na platformie za kabiną kierowcy zabudowano przedział sprzętowy zamykany z obu stron metalowymi dzrzwiczkami zaopatrzonymi w zamki. W centralnej części ramy, tuż za przedziałem sprzętowym zainstalowano wzdłużnie zbiorniki na proszek wraz z aparaturą rozdzielczą. Każdy ze zbiorników posiadał pojemność 750 kg i dysponował indywidualnym sterowaniem za pośrednictwem osobnego pulpitu. W tylnej części nadwozia zabudowano metalowy przedział zamykany drzwiami dwuskrzydłowymi. Mieścił on zespół natarcia proszkowego na który składały się 2 węże gumowe (zwinięte w kręgi) zaopatrzone w pistolety proszkowe. Producentem wszystkich urządzeń specjalnych była zachodnioniemiecka firma Total

Opisywany pojazd został wyprodukowany prawdopodobnie na początku lat siedemdziesiątych. Mógł on stanowić swego rodzaju wzorzec do przygotowania produkcji polskich agregatów proszkowych na podwoziu Stara, które powstały w roku 1972 roku. Jest to jednak jedynie hipoteza, która póki co nie znajduje potwierdzenia w jakiejkolwiek formie. Pewne jest natomiast to, że ten oryginalny samochód był eksploatowany przez kilkanaście lat w Zawodowej Straży Pożarnej w Zielonej Górze.

Star 29 Total PLF 1500 (ok. 1970)

Oznaczenie wg PN 79: GPr-1500
Podwozie: Star A29 z sześciocylindrowym silnikiem benzynowym S47A o mocy 105 KM
Skrzynia biegów: 5+R
Układ jezdny: 4x2
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny typu 642 i nadwozia specjalnego
Ilość miejsc: 2
Wymiary: (długość, szerokość, wysokość): 6000x2320x2650 (mm)
Rozstaw osi: 3400 mm
Masa całkowita: 7700 kg
Prędkość maks: 85 km/h

Podstawowe wyposażenie i parametry pożarnicze:

  • zbiornik na proszek o pojemności 1500 kg (2x750)
  • 4 butle z azotem o pojemności ok. 40 l każda
  • 2 urządzenia szybkiego natarcia z pistoletami proszkowymi o wydajności 5 kg/s i zasięgu rzutu 14 m
  • 2 szt. ubrań żaroodpornych
  • 2 szt. aparatów oddechowych AP-3M
  • 4 szt zapasowych butli do aparatów o pojemności 4 l każda
  • 4 szt. gaśnic proszkowych GP-5
Dyslokacja
  • ZSP Zielona Góra
     490815 
     ZGA 653H