fot.ze zbiorów Wojciecha Połomskiego

Jelcz 006/1 - GCBA 11/45

Ciężki samochód gaśniczy wodno-pianowy

W połowie lat siedemdziesiątych podjęto prace nad projektem nowego ciężkiego samochodu gaśniczego zdolnego do przewozu dużej ilości środków gaśniczych i wyposażonego w pompę dużej wydajności. Dynamiczny rozwój przemysłu, który nastąpił w dekadzie „propagandy sukcesu” stworzył zarazem wiele zagrożeń w sferze ochrony przeciwpożarowej. Uchwała Rady Ministrów z 1974 roku obligowała stosownego ministra i podległe mu resorty do docelowej produkcji dużych samochodów gaśniczych i dostarczania ich na potrzeby krajowe w liczbie minimum 10 sztuk rocznie począwszy od roku 1977.

Pierwszy prototyp nowego samochodu gaśniczego GCBA 11/45 wykonano w JZS na podwoziu P640 (6x4) zbudowanym na bazie podwozia Steyr`a. Pojazd wyposażono w doładowany silnik SW680 o mocy 243 KM. Załogę wozu stanowiły 4 osoby zajmujące miejsca w prototypowej jelczańskiej kabinie typu 134. Za kabiną umieszczono poprzecznie zbiornik na środek pianotwórczy. W przedniej części nadwozia specjalnego znajdowała się również autopompa o wydajności 4500 l/min wyprodukowana w austriackiej firmie Rosenbauer. Zastosowanie importowanej pompy było zabiegiem przejściowym spowodowanym brakiem produkcji krajowych urządzeń tej klasy. W 1977 roku Świdnicka Fabryka Urządzeń Przemysłowych w Świdnicy wykonała prototypową autopompę A45/8S, która została zainstalowany w miejsce pompy Rosenbauer`a. W pojeździe zastosowano również układ wodno-pianowy firmy Rosenbauer wyposażony w mieszacz pianowy, samoczynnie dozujący środek pianotwórczy, w zależności od natężenia przepływu wody.

W centralnej części zabudowy umieszczono dwuczęściowy zbiornik na wodę o łącznej pojemności 10 000 litrów. W dolnej części nadwozia specjalnego znajdowały się symetrycznie po obu stronach, schowki na sprzęt zamykane klapami zaopatrzonymi w zamki. Prototyp Jelcza 006/1 charakteryzował się wysokim stopniem automatyzacji. Przejawem tego było zastosowanie działka wodno-pianowego Alco sterowanego zdalnie za pomocą specjalnej przystawki połączonej przewodem elektrycznym z tablicą rozdzielczą pojazdu oraz pulpitem sterowania autopompy umieszczonym również w kabinie kierowcy. Pojazd wyposażono ponadto w jedno działko przenośne zaopatrzone w deflektor, które było przewożone w tylnej części zabudowy.

Zbudowano jeden egzemplarz tego samochodu. Produkcji seryjnej nie podjęto. Wykonany prototyp, po zakończeniu cyklu badań w OBR OP, włączono do podziału bojowego LSP na gdańskim lotnisku-Rębiechowo

Jelcz 006/1 (1976)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: GCBA 11/45
Podwozie: Jelcz P640 z sześciocylindrowym silnikiem wysokoprężnym SW680/105 z doładowaniem, osiągającym moc 243 KM
Skrzynia biegów: 6+R
Układ jezdny: 6x4 z blokadą mechanizmu różnicowego
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny typu 134 i nadwozia specjalnego
Ilość miejsc: 4 (2+2)
Wymiary (długość, szerokość, wysokość): 9433x2500x3800 (mm)
Rozstaw osi: 3800+1350 mm
Masa całkowita: 23 400 kg
Prędkość maks: 85 km/h

Podstawowe wyposażenie i parametry pożarnicze:

  • autopompa ŚFUP A45/8S o wydajności 4500 l/min przy ciśnieniu 8 bar (początkowo importowana autopompa Rosenbauer)
  • zbiornik na wodę o pojemności 10000 l (2x5000)
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 1600 l
  • 1 stacjonarne działko wodno-pianowe Alco o wydajności 2400 l/min z systemem zdalnego sterowania
  • 1 przenośne działko wodno-pianowe o wydajności 1600 l/min, zaopatrzone w deflektor
  • mieszacz pianowy RVMA 230 - 2 szt.
  • węże i armatura wodno-pianowa
Galeria