?redni samochód ga?niczy wodno-pianowy
Ci?g?y deficyt (w relacji ilo?ci do potrzeb) samochodów Jelcz 005M GBA 2,5/16 dostarczanych przez Jelcza?skie
Zak?ady Samochodowe sprawi?, ?e na pocz?tku lat osiemdziesi?tych zrodzi?a si? koncepcja opracowania
uproszczonej wersji "zero zero pi?tki". Na bazie podwoziowej i nadwoziowej jelcza?skiego GBA wykonano
samochód ga?niczy GBM 2,5/8 oznaczony symbolem fabrycznym 008. Konstrukcja charakteryzowa?a si? uproszczonym
do minimum uk?adem wodno-pianowym, stawiaj?cym znacznie mniejsze wymagania w obs?udze, przy niemal
niezmienionej strukturze zabudowy. Zabieg tej adaptacji mia? równie? swój wymiar ekonomiczny (nie bez
znaczenia w latch osiemdziesi?tych) bowiem rozwi?zania zastosowane w modelu 008 eliminowa?y kosztowne
urz?dzenia takie jak przystawka odbioru mocy, autopompa, dozownik ?rodka pianotwórczego czy dzia?ko wodno-
pianowe. Z drugiej strony samochód 008 oznacza? powrót Jelcza do produkcji (po d?u?szej przerwie) typowej
konstrukcji typu GBM, która nawi?zywa?a koncepcyjnie do lat pi??dziesi?tych (Jelcz 002 GBM 2/8).
Produkcj? seryjn? samochodu Jelcz 008 GBM 2,5/8 rozpocz?to w 1983 roku. Z za?o?enia pojazd by? przeznaczony
g?ównie dla OSP, jednak prawdopodobnie zast?pczo trafia? równie? do jednostek ZSP w du?ych aglomeracjach
miejskich. Do listy uwierzytelnionych jednostek miejskich eksploatuj?cych Jelcza 008 nale?a?y m.in. X Oddz.
ZSP Warszawa, X Oddz ZSP ?ód? oraz IV Oddz. ZSP Wroc?aw.
Podwozie
Samochód Jelcz 008 podobnie jak model 005M GBA 2,5/16, zosta? zabudowany na podwoziu Star 244L (by?o to
podwozie o najwi?kszym z rodziny 244 rozstawie osi, przeznaczone specjalnie pod zabudowy po?arnicze).
Konstrukcja podwozia opiera?a si? na ramie sk?adaj?cej si? z pod?u?nic o przekroju ceowym i poprzeczek, do
której przytwierdzono zderzaki, zaczep do holowania typu ucho-sworze? (z przodu) i obrotowy hak poci?gowy (z
ty?u). Pod ram? z tylu umieszczono mocowanie na kolo zapasowe. Zawieszenie sk?ada?o si? z piórowych,
pó?eliptycznych, pod?u?nych resorów z amortyzatorami typu Armstrong. Ponadto do zawieszenia tylnego mostu
zastosowano dodatkowo stabilizator jako dr??ek skr?tny.
?ród?em nap?du pojazdu by? wysokopr??ny silnik typu S359 (po modernizacji S359M), o mocy 150 KM i pojemno?ci
skokowej 6840 cm3. Przeniesienie nap?du na dwa mosty odbywa?o si? za po?rednictwem 6-biegowej (5+R),
mechanicznej skrzyni biegów S5-45 produkowanej na licencji firmy ZF, wspó?pracuj?cej z dwustopniow? skrzyni?
rozdzielcz?. W??czanie i wy??czanie przedniego nap?du dokonywa?o si? elektropneumatycznie z miejsca kierowcy
bez konieczno?ci zatrzymywania pojazdu. Równie? elektropneumatycznie rozwi?zano sterowanie blokad? mechanizmu
ró?nicowego tylnego mostu nap?dowego. Samochód wyposa?ono w b?bnowe hamulce z pneumatycznym wspomaganiem
nadci?nieniowym, posiadaj?ce dwa niezale?ne uk?ady dla kó? przednich i tylnych. Ponadto zastosowano hamulec
pomocniczy (postojowy) sterowany pneumatycznie i dzia?aj?cy na tylne ko?a samochodu.
W latach 1983-1985 pojazd, podobnie jak model 005M, otrzymywa? dwumiejscow? kabin? kierowcy typu 642. W 1985
roku zastosowano zmodernizowan? wersj? kabiny 642 (tzw. przej?ciówk?). Zmiany obj??y m.in. wprowadzenie
krótkich drzwi, szerokich lusterek wstecznych poprawiaj?cych widoczno?? oraz potrójnych wycieraczek przedniej
szyby, skuteczniej oczyszczaj?cych jej powierzchni?. U schy?ku 1986 roku pojawi?y si? pierwsze egzemplarze
Jelcza 005M/008 wyposa?one w nowy typ kabiny, oznaczonej symbolem 678. Kabina ta charakteryzowa?a si?
podwy?szonym dachem, przestylizowana ?cian? przedni? oraz zastosowaniem b?otników o zmienionym
kszta?cie.
Na prze?omie lat 1984/85 przedni zderzak samochodu Jelcz 008 otrzyma? potrójne stalowe relingi, os?aniaj?ce
halogeny oraz zestaw sygnalizacji d?wi?kowej, które znajdowa?y si? pod zderzakiem.
.
Zabudowa po?arnicza
Nadwozie specjalne samochodu Jelcz 008 by?o ca?kowicie metalowe (szkielet z profili gi?tych oraz poszycie z
blachy) i charakteryzowa?o si? prost? i kanciast? lini?. Sk?ada?o si? ono zasadniczo z 4 cz??ci tworz?cych
dwa quasi-modu?y – wy?szy i ni?szy. Pierwszy z nich, umieszczony za seryjn? kabina Stara, mie?ci? 4-osobowy
przedzia? za?ogi, a tak?e du?? przelotow? skrytk?. Drugi ni?szy modu? zawiera? zbiornik na wod? oraz skrytki na sprz?t umieszczone wzd?u?
zbiornika.
Kabina za?ogi by?a po??czona z kabin? seryjn? Stara gumowym r?kawem, co umo?liwia?o komunikacj? mi?dzy
dowódc? a reszt? za?ogi. Na tylnym siedzisku wykonanym w formie pó?twardej ?awki, umieszczonej przodem do
kierunku jazdy, zajmowa?o miejsce czterech stra?aków. W tylnej ?cianie kabiny, w górnej cz??ci znajdowa?a si?
skrytka na sprz?t z drzwiami przesuwnymi. Kabina by?a ogrzewana za pomoc? nagrzewnicy wielopaliwowej Sirocco
232/12 produkcji NRD.
Pierwsza (przelotowa) skrytka za kabin? za?ogi by?a przedzia?em umo?liwiaj?cym dowolne zagospodarowanie
przestrzeni (w modelu 005 przedzia? ten mie?ci? autopomp?, szybkie natarcie oraz zbiornik ?rodka
pianotwórczego, a wi?c zespo?y nie stosowane w odmianie 008).
Modu? mieszcz?cy zbiornik na wod? znajdowa? si? centralnie nad tyln? osi? pojazdu. Zbiornik wykonano z blachy
stalowej i mia? on kszta?t prostopad?o?cianu. Wyposa?ono go w falochrony, w?az rewizyjny, elektryczny
wska?nik poziomu wody, a tak?e dwie nasady 75 do tankowania hydrantowego (w tylnej ?cianie nadwozia) oraz
nasad? 110 do spustu wody. Wzd?u?
zbiornika umieszczono po obu stronach skrytki na sprz?t, zamykane drzwiami ?aluzjowymi. Z prawej strony
nadwozia poni?ej skrytek nr. 2, 3 i 4 zabudowano specjalne profile do transportu trzech sztuk w??y ssawnych.
W??e te by?y wk?adane poprzez wn?k? zamykan? uchyln? klap?, znajduj?c? si? z prawej strony w ?cianie tylnej
nadwozia. Górna obni?ona cz??? nadwozia (na wysoko?ci zbiornika na wod? oraz bocznych nieprzelotowych
skrytek) zosta?a wykonana w formie podestu roboczego, zaopatrzonego w drabink? przytwierdzon? na sta?e z
prawej strony do tylnej ?ciany nadwozia. Drabinka ta sk?ada?a si? z dwóch prz?se?, z których dolne by?o
podwieszane w pozycji transportowej.
Modyfikacja struktury wewn?trznej w zabudowie Jelcza 008 wi?za?a si? z zastosowaniem motopompy i obejmowa?a
lew? oraz tyln? ?cian? nadwozia specjalnego. Motopompa zosta?a umieszczona w skrytce nr. 4 (drzwi ?aluzjowe
tej skrytki zosta?y poszerzone kosztem drzwi skrytki nr. 3, os?aniaj?cej nasad? ssawn?/spustow? 110).
Dodatkowo w tylnej ?cianie nadwozia (z lewej strony) wykonano wn?k? s?u??c? do wyjmowania motopompy. Wn?ka
owa zosta?a zaopatrzona w stalow? klap?-podest, odchylan? do do?u i zamykan? zamkiem z klamk?. W zwi?zku z t?
zmian?, drabinka s?u??ca do wej?cia na górny pomost, zosta?a przesuni?ta na praw? stron? tylnej ?ciany
zabudowy. Z prawej strony, w dolnej cz??ci nadwozia specjalnego (w miejscu, gdzie w wersji 005 znajdowa?y si?
nasady t?oczne) zabudowano dodatkow? skrytk? na w??e, zamykan? uchyln? klap?.
Na dachu zainstalowano centralnie drabin? wysuwan? D10W, która by?a transportowana w pozycji poziomej
(urz?dzenie blokuj?ce drabin? w pozycji transportowej zajmowa?o centraln? cz??? tylnej ?ciany nadwozia). Po
bokach na pomo?cie umieszczono uchwyty na pr?downice i wytwornice pianowe, p?ywak, mostki przejazdowe i inny
drobny sprz?t.
Na przedniej ?cianie kabiny kierowcy, po prawej stronie zamontowano szperacz pogorzeliskowy. W sk?ad
wyposa?enia szperacza wchodzi? stojak przeno?ny i przed?u?acz (mo?liwe by?o alternatywne zasilanie urz?dzenia
z tylnego gniazda samochodu). Ponadto Jelcz 008 otrzyma? zestaw dwutonowej sygnalizacji d?wi?kowej Belma,
zamontowanej pod przednim zderzakiem oraz dwie (a od pierwszej po?owy lat 80 stosownie do przepisów trzy)
lampy pulsacyjne Elektra LBS 5. Od prze?omu lat 1986/87 w samochodzie zacz?to montowa? nowsze stroboskopowe
lampy Elektra LBX 11.
Od 1987 roku w zwi?zku z integracj?, wynikaj?c? z zastosowania nowego typu kabiny kierowcy, w nadwoziu
specjalnym 008 wprowadzono górne ?wiat?a obrysowe.
Uk?ad wodno-pianowy
G?ównym elementem uk?adu wodno-pianowego Jelcza 008 by?a zamontowana w tylnej cz??ci pojazdu motopompa typu
M8/8 produkowana w Gliwickich Zak?adach Urz?dze? Technicznych w Gliwicach. By?a to jednozakresowa pompa o
wydajno?ci 800 l/min @ 8 bar, model PO-5.
Pojazd nie posiada? urz?dzenia szybkiego natarcia oraz zbiornika na ?rodek pianotwórczy. Wytworzenie piany
mo?liwe by?o jedynie z zewn?trznego zbiornika ?rodka pianotwórczego, z wykorzystaniem zasysacza liniowego.
Samochód wyposa?ono w jedn? nasad? t?oczn? 75, b?d?c? de facto nasad? t?oczn? motopompy (z lewej strony -
skrytka nr. 4), jedn? nasad? ssawn? 110 (z lewej strony - skrytka nr. 3) oraz dwie nasady 75 nape?niania
zbiornika (z ty?u).
Mo?liwo?ci taktycznego wykorzystania samochodu Jelcz 008 GBM 2,5/8
Czerpanie wody przez motopomp?
- z w?asnego zbiornika poprzez zawór kulowy
- ze zbiornika zewn?trznego poprzez w?? ssawny po??czony z nasad? ssawn? 110
- z sieci hydrantowej poprzez dwie nasady 75 nape?niania zbiornika
T?oczenie wody lub piany przez motopomp?
- do nasady t?ocznej motopompy
Czerpanie ?rodka pianotwórczego
- z zewn?trznego zbiornika poprzez zasysacz liniowy
Podsumowanie
Samochód Jelcz 008 by? uproszczon? odmian? pojazdu typu 005M. Oba modele produkowane by?y równolegle. W
latach 1983-1990 jednostki stra?y otrzyma?y ??cznie 731 egzemplarzy tego samochodu. Co ciekawe,
uproszczona wersja z motopomp? okaza?a si? bardziej ?ywotna ni? jej protoplasta 005M. Jeszcze w 1998
jelcza?ski zak?ad mia? w ofercie samochód Jelcz 009 GBM 2,5/8. By?a to zmodernizowana wersja modelu 008
przystosowana fabrycznie do monta?u p?uga ?nie?nego.
.
Jelcz 008 (1983)
Okres produkcji: 1983-1998
Producent podwozia: Fabryka Samochodów Ci??arowych im. F. Dzier?y?skiego w Starachowicach
Producent zabudowy: Jelcza?skie Zak?ady Samochodowe w Jelczu k/O?awy
Oznaczenie po?arnicze wg PN-79: GBM 2,5/8
Podwozie: Star 244L
Silnik: typu S359M, wysokopr??ny, sze?ciocylindrowy, rz?dowy, o mocy 150 KM i
pojemno?ci skokowej 6840 cm3
Skrzynia biegów: S5-45 mechaniczna, 5+R
Skrzynia rozdzielcza: dwubiegowa (szosa, teren)
Sprz?g?o: jednotarczowe, suche sterowane hydraulicznie
Uk?ad jezdny: 4x4 z blokad? mechanizmu ró?nicowego na tylnym mo?cie
Nadwozie: dwusegmentowe, sk?adaj?ce si? z kabiny typu 642 (1979-1986) lub 678 (1986-1995) i nadwozia
specjalnego (w ca?o?ci stalowe)
Liczba miejsc: 6 (2+4)
Wymiary (d?ugo??, szeroko??, wysoko??): 6930 / 2490 / 2893 mm
Rozstaw osi: 3900 mm
Prze?wit poprzeczny: 280 mm
Prze?wit pod?u?ny: 230 mm
K?t natarcia: 38º
K?t zej?cia: 25º
Masa w?asna pojazdu: 7410 kg
Dopuszczalna masa ca?kowita: 10 390 kg
Maks. obci??enie osi przedniej: 3970 kg
Maks. obci??enie osi tylnej: 6780 kg
Poj. zbiornika paliwa: 150 l + 40 l w kanistrach
Pr?dko?? maks.: 82 km/h
Zu?ycie paliwa w czasie jazdy: 26 l/100 km
Motopompa: GZUT M8/8 PO-5E Polonia, jednozakresowa o wyd. 800 l/min @ 8 bar
Zbiornik wody: stalowy (z pow?ok? antykorozyjn?), spawany w kszta?cie prostopad?o?cianu o poj. 2500
l
Nasady: 1x t?oczna 75 (lewa strona - skrytka nr. 4), 1x ssawna 110 (lewa strona - skrytka nr. 3), 2x tankowania hydrantowego
75 (ty?), 1x spustowa 110 (lewa strona - skrytka nr. 3).
Przewidywane wyposa?enie normatywne (1983):
- Motopompa M8/8 PO-5E Polonia
- W?? ssawny 110-2400 – 3 szt.
- Smok ssawny z koszem – 1 szt.
- P?ywak - 1 szt.
- Stojak hydrantowy – 1 szt.
- Klucz hydrantowy podziemny – 1 szt.
- Klucz hydrantowy nadziemny – 1 szt.
- Linka do p?ywaka (0,8 m)- 1 szt.
- Linka do smoka (15 m)- 1 szt.
- Linka do w??y ssawnych (20 m) - 1 szt.
- W??e t?oczne W75 (20 m) – 15 odc. (300 m)
- W??e t?oczne W75 (5 m) – 2 odc.
- W??e t?oczne W52 (20 m) – 8 odc. (160 m)
- Rozdzielacz 75 – 1 szt.
- Zbieracz 75/110
- Pr?downica pianowa PP 2-12 – 1 szt.
- Pr?downica pianowa PP 4-12 – 1 szt.
- Pr?downica pianowa PPS-12 – 1 szt.
- Pr?downica wodna uniwersalna 52 – 1 szt.
- Pr?downica wodna zamykana 52 – 2 szt.
- Pr?downica wodna zamykana 75 – 1 szt.
- G?owica mg?owa 16 – 1 szt.
- G?owica mg?owa 30 – 1 szt.
- Prze??cznik 110/75 – 2 szt.
- Prze??cznik 75/52 – 3 szt.
- Zasysacz liniowy Z-2 – 1 szt.
- Zasysacz liniowy Z-4 – 1 szt.
- Zasysacz liniowy Z-8 – 1 szt.
- W?? do zasysacza (1,1m) - 1 szt.
- Torba w??owego, kpl. - 1 szt.
- Siode?ko w??owe – 1 szt.
- Klucz do ??czników – 2 szt.
- Mostek przejazdowy 52-75-52 – 2 szt.
- Podpinka do w??y - 2 szt.
- Wytwornica pianowa WP2-75 - 2 szt.
- Wytwornica pianowa WP4-75 - 1 szt.
- Wiadro brezentowe – 2 szt.
- Ga?nica proszkowa G – 2 szt.
- Koc ga?niczy – 1 szt.
- Linka stra?acka 30 m - 2 szt.
- Drabina wysuwana dwuprz?s?owa (DW-10/D10W) – 1 szt.
- Drabina s?upkowa 3,1 m - 1 szt.
- Zbiornik sk?adany 2500 l - 1 szt.
- Bosak lekki – 1 szt.
- Bosak podr?czny – 1 szt.
- Topor ci??ki – 1 szt.
- ?om – 1 szt.
- Pi?a poprzeczna – 1 szt.
- Pilarka spalinowa PS-190 - 1 szt.
- Wid?y trójz?bne z trzonkiem - 2 szt.
- R?kawice lateksowe – 2 pary
- R?kawice azbestowe - 2 pary
- Buty gumowe wysokie – 2 pary
- Aparat oddechowy AP-3M z zapasowymi butlami – 2 kpl.
- Szperacz pogorzeliskowy z osprz?tem – 1 szt.
- Szpadel - 2 szt.
- Latarka akumulatorowa z ?arówk?, akumulatorem i torb? - 3 kpl.
- Zestaw narz?dzi dielektrycznych – 1 kpl.
- Radiostacja UKF-FM – 1 szt.
- Apteczka sanitarna – 1 szt.