Średni samochód gaśniczy wodno-pianowy
W 1980 roku ruszyła w ZBM Osiny produkcja samochodu typu GBM, zabudowanego na terenowym podwoziu Star 266.
W przedniej części nadwozia specjalnego umiejscowiono przedział załogi mieszczący 4 osoby. (kierowca i dowódca zajmowali miejsca w kabinie seryjnej). W centralnej części zabudowy umieszczono zbiornik na wodę o pojemności 2000 litrów, za nim zaś, motopompę M 8/8 w tylnej skrytce zamykanej na klapę. Schowki na sprzęt i armaturę znajdujące się w ścianach bocznych również zamykane były klapami na klamkę. Część wyposażenia pojazdu umieszczona była na górnym pomoście nadwozia specjalnego.
Odbiorcami tego samochodu były głównie jednostki straży operujące w terenach górskich i leśnych, które potrzebowały pojazdu zdolnego do poruszania się po bezdrożach. W latach 1980-1990 polska straż pożarna otrzymała 382 egzemplarze tego samochodu.
Star 266 ZBM (1980)
Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: GBM 2/8
Podwozie: Star A266 z sześciocylindrowym rzędowym silnikiem wysokoprężnym S359M o mocy 150 KM
Skrzynia biegów: sześciostopniowa (5+R) z dwustopniowym reduktorem do jazdy w terenie
Układ jezdny: 6x6
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny 641 i nadwozia specjalnego
Ilość miejsc: 6 (2+4)
Masa całkowita: ok. 11 000 kg
Prędkość maks: 86 km/h
Wyposażenie pożarnicze:
- motopompa M-800E PO-5 Polonia o wydajności 800 l/min przy ciśnieniu 8 bar
- zbiornik na wodę o pojemności 2000 l
- 200 mb węży W75 i 120 mb węży W52
- armatura wodno-pianowa
- lekki sprzęt burzący