fot. Konrad Nowak

Star 29 POM - GBM 3/8

Średni samochód gaśniczy wodno-pianowy

W 1971 roku zamojski POM wdrożył do produkcji samochód GBM 3/8, zabudowany na podwoziu Star A29, z silnikiem benzynowym. Struktura zabudowy była analogiczna jak w poprzedniej wersji, budowanej na podwoziu Star A26P.

Zabudowa z POM-u była tak prosta, jak to tylko możliwe. W przedniej części nadwozia sprzętowego umieszczono przedział załogi, w którym znajdowała się ławka dla 4 osób, umiejscowiona tyłem do kierunku jazdy. Pod nią umieszczono skrytkę przeznaczoną przede wszystkim na sprzęt burzący. Przedział ten był również oświetlony i ogrzewany, a także połączony z kabiną kierowcy elastycznym rękawem. W jego dachu znalazł się właz, który zapewniał dostęp do działka. Kolejnym, centralnie umieszczonym elementem zabudowy był zbiornik na wodę o pojemności 3000 litrów, z włazem rewizyjnym na górze. Dach zbiornika był otoczony galeryjką i mógł służyć np. do transportu mokrych węży. Wzdłuż ścian bocznych zbiornika umieszczono uchwyty na węże ssawne (lewa strona) i półki na węże tłoczne (prawa strona). W tylnej części nadwozia specjalnego umieszczono moduł mieszczący przedział motopompy (dostęp z tylu przez dwuskrzydłowe drzwi), oraz dwie płytkie, zamykane drzwiczkami skrytki na armaturę i drobny sprzęt gaśniczy. Układ wodno-pianowy pojazdu był maksymalnie uproszczony. Jego sercem była motopompa PO-3E, podłączona do rury prowadzącej ze zbiornika, zakończonej dodatkowo nasadą 110. Podczas gdy jedna nasada była „wolna” (możliwość rozwinięcia jednej linii głównej), druga była podłączona za pośrednictwem krótkiego odcinka do rury prowadzącej do działka. Tuż ponad modułem pompowo-sprzętowym, rura kończyła się nasadą 75. Do połączenia z rurą prowadzącą już bezpośrednio do działka potrzebny był kolejny, krótki odcinek węża W75. Oprócz tego, były jeszcze 2 nasady: tankowania hydrantowego 75 i nasada do ssania ze zbiornika/zrzutu grawitacyjnego 110 – obie z prawej strony pojazdu. (KN)

Star 29 POM (1971)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: GBM 3/8
Podwozie: Star A29 z sześciocylindrowym rzędowym silnikiem benzynowym S47A o mocy 105 KM
Skrzynia biegów: 5+R
Układ jezdny: 4x2
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny 642 i nadwozia specjalnego
Ilość miejsc: 6 (1+1+4)
Masa całkowita: ok 8500 kg
Prędkość maks: 85 km/h

Wyposażenie pożarnicze:

  • motopompa M-800 PO-3E Polonia o wydajności 800 l/min przy ciśnieniu 8 bar
  • zbiornik na wodę o pojemności 3000 l
  • zbiornik na wodę o pojemności 3000 l
  • środek pianotwórczy w kanistrach (2 szt.)
  • działko wodno-pianowe o wydajności 800 l/min
  • 120 mb węży W75 i 80 mb węży W52
  • aparaty powietrzne
  • zbiornik przenośny
  • armatura wodno-pianowa
  • lekki sprzęt burzący