fot.Ze zbiorów Henryka Kalicieckiego

Star 25L GSn-900

Średni samochód gaśniczy śniegowy

W 1964 roku Zakłady Urządzeń Pożarniczych we Wrocławiu podjęły produkcję samochodu gaśniczego śniegowego na podwoziu Star A25L. Pojazd ten miał przynajmniej w części zastąpić samochód proszkowy, którego produkcja nie mogła być podjęta ze względu na przedłużający się okres opracowywania agregatu krajowej produkcji.

Obsadę wozu stanowiły 2 osoby mieszczące się w kabinie seryjnej. Głównym elementem zabudowy były butle mieszczące 900 kg dwutlenku węgla umieszczone na metalowym stelażu oraz instalacja do podawania środka gaśniczego.

Samochód produkowany był do 1972 roku. Jego produkcja została wstrzymana po rozpoczęciu wytwarzania agregatu GPr-1500 na podwoziu Star 29.

Star 25L GSn-900 (1964)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: GSn-900
Oznaczenie pożarnicze wg PN-63: GSS-900
Podwozie: Star A25L z rzędowym sześciocylindrowym silnikiem benzynowym S47 o mocy 105 KM
Skrzynia biegów: 5+R
Układ jezdny: 4x2
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny N20.1 i nadwozia specjalnego
Liczba miejsc: 2 (1+1)
Rozstaw osi: 3850 mm
Masa całkowita: 7400 kg
Prędkość maks: 85 km/h

Podstawowe wyposażenie i parametry pożarnicze:

  • 30 szt. butli z dwutlenkiem węgla o pojemności 40 l każda
  • łączna masa CO2 – 900 kg
  • SN - 2x30 m – wielkość - 15
  • zasięg rzutu strumienia CO2 – 4 m
  • 2 lance śniegowe
  • 2 łomy śniegowe
  • 2 tarcze azbestowe
  • 2 ubrania żaroodporne