Ciężki samochód gaśniczy wodno-pianowy GCBA
W 1974 roku austriacka firma Rosenbauer zaprezentowała duży samochód gaśniczy przeznaczony głównie na polski rynek. Nośnikiem zabudowy nowego GCBA było austriackie trzyosiowe podwozie Steyr 1490. Współpraca Steyr`a z Jelczem, a także kontrakty POL-MOT-u (m.in. na trzyosiowe wywrotki 1490, które permanentnie opanowały peerelowskie place budów w latach siedemdziesiątych) sprawiły, że udało się uzyskać korzystną finalną cenę zakupu podwozi tego typu.
Pojazd zabudowano na podwoziu Steyr 1490 z układem jezdnym 6x6. Załoga wozu zajmowała miejsce w wagonowej kabinie kierowcy. Centralną część zabudowy stanowiły zbiorniki; na wodę i środek pianotwórczy o łącznej pojemności 13 000 litrów. W przedniej części nadwozia specjalnego umieszczono po obu stronach skrytki na sprzęt i armaturę. W tylnej części ścian bocznych zabudowy, również symetrycznie znajdowały się schowki mieszczące urządzenia szybkiego natarcia. W tylnej ścianie zabudowy znajdował się przedział autopompy R480. Pojazd wyposażono w działko wodno-pianowe zamontowane stacjonarnie na górnym pomoście. Na zadaszeniu skrytki autopompy wydzielono miejsce na 2 działka przenośne.
Pojazd wykorzystywany był w dwojakiej konfiguracji zbiorników środków gaśniczych:
- 9000 litrów wody i 4000 litrów środka pianotwórczego
- 4000 litrów wody i 9000 litrów środka pianotwórczego
Samochód Steyr 1490 Rosenbauer GCBA 13/48 był największym typowym samochodem gaśniczym używanym w tym czasie w polskiej straży pożarnej. Pojazdy te lokalizowano w jednostkach ZSP dużych aglomeracji miejskich oraz w resortowych jednostkach ZZSP.
Pojazdy te były importowane do Polski w latach 1974-1979. Według danych producenta, do końca 1977 roku dostarczono do kraju 29 sztuk tych samochodów.
Steyr 1490 Rosenbauer SLF 13000 (1974)
Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: GCBA 13/48 (9+4/48)
Podwozie: Steyr 1490 245/K33 z 6-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym WD 614.70 doładowaniem o osiągającym moc 240 KM
Skrzynia biegów: siedmiostopniowa (6+R)
Układ jezdny: 6x6
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny kierowcy i nadwozia specjalnego
Ilość miejsc: 3
Wymiary (długość, szerokość, wysokość):
8650x2500x3350 (mm)
Masa całkowita: 32 000 kg
Prędkość maks: 90 km/h
Wyposażenie pożarnicze:
- autopompa Rosenbauer R480 o wydajności 4800 l/min przy ciśnieniu 8 bar
- zbiornik na wodę o pojemności 4000 l
- zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 9000 l
- 1 x stacjonarne działko wodno-pianowe Rosenbauer RM 24
- 2 x przenośne działko wodno-pianowe Rosenbauer RM 16
- 2x20 m linie szybkiego natarcia – wielkość 52
- 4 nasady ssawne 110
- 2 nasady tłoczne 110, 4 nasady tłoczne 75
- 120 m węży tłocznych W52
- armatura ssawna
Dyslokacja
-
-
ZSP Warszawa - Oddz. VIII
|
ZZSP Zakłady Chemiczne "Oświęcim" w Oświęcimiu
|
ZZSP Zakłady Chemiczne "Zachem" w Bydgoszczy
|
ZZSP Zakłady Papiernicze w Kwidzynie
|
-
Portowa Straż Pożarna (ZZSP) w Gdańsku
|
-
ZZSP Zakłady Rafineryjne w Trzebini
|
ZZSP Śląskie Zakłady Rafineryjne „Czechowice" w Czechowicach-Dziedzicach
|
ZZSP Huta Katowice - 2 szt.
|
ZZSP Zakłady Azotowe "Puławy" w Puławach - 2 szt.
|
-
-
ZZSP Zakłady Chemiczne "Blachownia" w Kędzierzynie-Koźlu
|
-
ZZSP Mazowieckie Zakłady Rafineryjne i Petrochemiczne „Petrochemia” w Płocku
|
ZZSP Mazowieckie Zakłady Rafineryjne i Petrochemiczne „Petrochemia” w Płocku
|
-
ZZSP Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego PZL Mielec
|
ZZSP Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego PZL Rzeszów
|
Portowa Straż Pożarna (ZZSP) Szczecin
|
ZZSP Zakłady Azotowe "Tarnów" w Tarnowie-Mościcach
|
-
|