Ciężki samochód gaśniczy wodno-pianowy
W 1973 roku dotarła do Polski pierwsza partia ciężkich samochodów gaśniczych zbudowanych przez norweską firmę Skuteng. Pojazdy zabudowane zostały na podwoziu Tatra 148.
Samochód posiadał zbiorniki na środki gaśnicze o łącznej pojemności 10 000 litrów, przy czym wytwarzano dwie wersje z podziałem zbiorników 4+6 oraz 6+4. Jednozakresowa autopompa znajdująca się na pokładzie wozu (tylna ściana zabudowy) osiągała wydajność 4000 l/min. Pojazd był wyposażony w stałe, zdalnie sterowane pneumatycznie działko o wydajności 2400 l/min. Mogło być ono sterowane z trzech pozycji; z dachu zabudowy, z kabiny kierowcy oraz za pomocą przenośnego panelu podłączanego do tablicy rozdzielczej autopompy umieszczonej z tyłu zabudowy. Dodatkowo samochód zaopatrzono w dwa przenośne działka wodno – pianowe o wydajności 1600 l/min. Działka te były przewożone pod tylną częścią zabudowy lub na przedniej części dachu zabudowy. W pojeździe zastosowano osobną pompę do tłoczenia środka pianotwórczego a układ wodno-pianowy był przystosowany również do gaszenia słoną wodą morską.
Samochody Skuteng RFT 6610/S były używane w resortowych zawodowych jednostkach straży.
Tatra 148 Skuteng (1973)
Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: GCBA 10/40 (4+6/40) lub (6+4/40)
Podwozie: Tatra 148 PPR 14E z silnikiem wysokoprężnym 2-928-1 o mocy 212 KM
Układ jezdny: 6x6
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny kierowcy i nadwozia specjalnego
Ilość miejsc: 3
Wymiary (długość, szerokość, wysokość):
9000x2500x3140 (mm)
Masa całkowita: 24 500 kg
Prędkość maks: 72 km/h
Wyposażenie pożarnicze:
- autopompa A40/10 o wydajności 4000 l/min przy ciśnieniu 10 bar
- pompa środka pianotwórczego o wydajności ok. 400 l/min
- zbiornik na wodę o pojemności 4000 litrów (lub 6000 litrów)
- zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 6000 l (lub 4000 litrów)
- 1 x stacjonarne działko wodno-pianowe SK-75 o wydajności 2400 l/min, sterowane elektrohydraulicznie - maks zasięg rzutu 65 m
- 2 x przenośne działko wodno-pianowe o wydajności 1600 l/min
- 2 x 30 m SN (wielkość 25)- symetrycznie w przedniej części nadwozia
- 2 nasady ssawne 110
- 1 nasada ssawna 75
- 6 nasad tłocznych 75
Dyslokacja (przed rokiem 1992)
ZZSP Fabryka Samochodów Osobowych w Warszawie
|
-
ZZSP Piastowskie Zakłady Przemysłu Gumowego "Stomil" w Piastowie
|
ZZSP Fabryka Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej
|
ZZSP Cieszyńska Fabryka Farb i Lakierów "Polifarb" w Cieszynie
|
ZZSP Zakłady Chemiczne "Oświęcim" w Oświęcimiu
|
ZZSP Zakłady Elektrod Węglowych w Raciborzu
|
ZZSP Śląskie Zakłady Rafineryjne "Czechowice" w Czechowicach-Dziedzicach
|
ZZSP Zakłady Włókien Chemicznych "Chemitex-Stilon" w Gorzowie Wielkopolskim
|
ZZSP Rafineria Nafty w Jedliczu
|
ZZSP Zakłady Włókien Chemicznych "Chemitex-Anilana" w Łodzi
|
ZZSP Łódzkie Zakłady Przemysłu Gumowego "Stomil" w Łodzi
|
ZZSP Sądeckie Zakłady Elektrod Węglowych w Nowym Sączu
|
ZZSP Olsztyńskie Zakłady Opon Samochodowych "Stomil" w Olsztynie
|
ZZSP Olsztyńskie Zakłady Opon Samochodowych "Stomil" w Olsztynie
|
ZZSP Zakłady Włókien Chemicznych "Chemitex-Wistom" w Tomaszowie Mazowieckim
|
ZZSP Mazowieckie Zakłady Rafineryjne i Petrochemiczne w Płocku
|
ZZSP Zakłady Przemysłu Gumowego "Stomil" w Poznaniu
|
ZZSP Kopalnia Siarki "Siarkopol" w Grzybowie
|
ZZSP Dębickie Zakłady Opon Samochodowych "Stomil" w Dębicy
|
ZZSP Grudziądzkie Zakłady Przemysłu Gumowego "Stomil" w Grudziądzu
|