fot.Grzegorz Fortuna

Star 25 N-721 - GA-16

Średni samochód gaśniczy wodno-pianowy

Samochody gaśnicze produkowane w kraju w latach pięćdziesiątych nie spełniały w pełni oczekiwań polskiej straży pożarnej. Główną barierą były ograniczenia związane z nośnością i funkcjonalnością podwozia Star A20P. Podstawową wadą tego podwozia był mały rozstaw osi, który w połączeniu z zabiegiem wydłużenia ramy w tylnej części powodował podczas jazdy tzw. „galopowanie wzdłużne”.

W 1956 roku rozpoczęto prace nad nowym samochodem gaśniczym z rozstawem osi zwiększonym, w stosunku do A20P, o 85 cm. Prace te zbiegły się w czasie z badaniami prototypów nowej ciężarówki Star 25, której produkcję niebawem miała rozpocząć Fabryka Samochodów Ciężarowych w Starachowicach. Nowy pojazd posiadał mocniejszy silnik zespolony z pięciobiegową skrzynią biegów. Do budowy nadwozia, które otrzymało symbol N-721 użyto elementów nowej kabiny K26 z giętymi szybami przednimi. Samochód wyposażono w autopompę P-30a, zbiornik wodę i na środek pianotwórczy oraz sprzęt i armaturę pożarniczą. Podobnie jak w modelach N-71 i N-72 kabina kierowcy stanowiła jedną całość z nadwoziem pożarniczym. Schowki na sprzęt i armaturę umieszczono w bocznych ścianach nadwozia zamykanych klapami. Między osiami umieszczono 2 dwukołowe zwijadła na węże tłoczne po jednym z każdej strony. Pozostały sprzęt posadowiony był na pomoście górnym zabudowy.

w Centralnym Biurze Konstrukcyjnym Motoryzacji opracowano całą gamę zunifikowanych samochodów gaśniczych opartych konstrukcyjnie na prototypowym Starze 25. Należały do nich;

  • N-711 - GM-8
  • N-721 - GA-16
  • N-731 - GAM-16+8

W 1957 roku wykonano prototyp wersji N-721. Był on eksploatowany w Szkole Oficerów Pożarnictwa w Warszawie. Produkcja seryjna tego pojazdu (jak i całej zunifikowanej rodziny) nie była możliwa m.in. z powodu faktu nie podjęcia produkcji podwozia Star 25 z kabina K26 przez FSC w Starachowicach.

Star 25 N-721 (1957)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: GA-16
Oznaczenie pożarnicze wg PN-53: GA-16
Podwozie: Star A25P (w wersji prototypowej) z 6-cylindrowym silnikiem benzynowym S47 o mocy 105 KM
Skrzynia biegów: 5+R
Układ jezdny: 4x2
Nadwozie: N721 - jednosegmentowe zbudowane z elementów kabiny K26
Liczba miejsc: 10 (2+8)
Wymiary (długość, szerokość, wysokość): 6800x2250x2800 (mm)
Rozstaw osi: 3850 mm
Masa całkowita: 7850 kg
Prędkość maks: 80 km/h

Wyposażenie pożarnicze:
  • autopompa P-30a o wydajności 1600 l/min przy ciśnieniu 8 bar
  • zbiornik na wodę o pojemności 400 l
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 200 l (2x100l)
  • 2 x zwijadła dwukołowe
  • węże i armatura pożarnicza
  • lekki sprzęt burzący