Początki motoryzacyjnej produkcji lubelskiej fabryki sięgają początku lat pięćdziesiątych i związane są z ciężarówką Lublin 51 wytwarzaną na licencji radzieckiego GAZ-a. W 1958 roku opracowano i wdrożono do produkcji nowy typ samochodu dostawczego Żuk, opartego konstrukcyjnie o podzespoły Warszawy M20. Kolejne wersje nadwoziowe Żuka doprowadziły do powstania całego typoszeregu pojazdów dostawczych, wśród których znalazła się również odmiana pożarnicza zbudowana na zmówienie zagranicznego odbiorcy. W 1968 pierwsze strażackie Żuki powędrowały do krajowych jednostek motoryzując polskie OSP. W latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych powstały nowe odmiany gaśnicze GLBM i GLBAPr. Podwozia Żuków stały się również nośnikami do budowy całej gamy samochodów specjalnych przeznaczonych dla terenowych i resortowych jednostek pożarniczych. |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |